خبرنگاران 111 فرد مبتلا به اتیسم در قزوین شناسایی شده است

به گزارش وبلاگ دوین، قزوین - خبرنگاران - مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: 111 فرد مبتلا به اتیسم در استان قزوین شناسایی شده که پس از ثبت در سامانه بهزیستی تحت پوشش خدمات این سازمان قرار گرفته اند.

خبرنگاران 111 فرد مبتلا به اتیسم در قزوین شناسایی شده است

علیرضا وارثی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ دوین به مناسب روز دنیای اتیسم، اضافه نمود: دوم آوریل مصادف با 13 فروردین ماه امسال روز دنیای آگاهی از بیماری اتیسم است که سازمان ملل متحد شعار امسال را گذر از کودکی به بزرگسالی ،18 سالگی ،انتها اتیسم نیست انتخاب نموده تا توجه همه اقشار جامعه به این بیماری جلب گردد.

وی با اشاره به مراکز اتیسم در استان، اضافه نمود: مرکز سینا تنها مرکز تخصصی اتیسم در استان قزوین است که با 17 کارمند تخصصی، چهار نیروی غیرتخصصی و 50 بیمار مبتلا به اتیسم در حال ارایه خدمات به بیماران است.

وارثی در خصوص خدمات تخصصی در مرکز اتیسم، گفت: کار درمانی، گفتار درمانی، خدمات مشاوره والدین، روانشناسی، فعالیت های هنری شامل موسیقی و نقاشی و مربی آموزشی از عمده خدماتی است که در این مرکز ارایه می گردد و علاوه بر آن 666 هزار تومان سرانه یارانه و 250 هزار تومان برای هر خانواده دارای این فرد بیمار در نظر گرفته شده است.

این مسؤول با بیان اینکه بعضی از بیماران مبتلا به اتیسم در مرکز تخصصی و مابقی از خدمات سازمان بهره مند می شوند، گفت: با توجه به افزایش درخواست ها قرار شده تا یک مرکز جدید نیز احداث گردد و در صورت احتیاج، اقدامات لازم برای معرفی به مرکز تخصصی اتیسم صورت گیرد.

وارثی زمان تشخیص اوتیسم را از 6 ماهگی عنوان نمود و گفت: غربالگری اوتیسم در بهزیستی از سن 2 تا پنج سالگی صورت می گیرد، چون این گروه سنی معمولا بچه هایی هستند که دسترسی به آنها در مهدها فراهم است.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در خصوص شیوع اختلال طیف اتیسم، شرح داد: میزان شیوع اختلالات طیف اتیسم در دو دهه گذشته در سراسر دنیا افزایش زیادی داشته و به طور کلی اعتقاد بر این است که اتیسم در حال افزایش است، اما در بعضی منابع، این گسترش از یک به 60 گزارش می گردد.

وارثی گفت: تا به امروز هیچ مطالعه جامعی در زمینه شیوع این اختلال در کشور ما صورت نگرفته، اما با این حال مطالعات شیوع شناسی در ایران، گسترش بیماری را از یک نفر به 150 کودک گزارش نموده اند که به یکی از همه گیرترین اختلالات رشدی در کشور تبدیل شده است.

این مسؤول در شرح علایم این بیماری، شرح داد: محدودیت در علاقه مندی به بازی ها و فعالیت ها، کاهش تعاملات و روابط اجتماعی و مسائل ارتباطات کلامی و غیر کلامی از عمده علایم این بیماری است که البته برای تشخیص قطعی باید کارشناسان بهزیستی معاینه نمایند.

اوتیسم یک اختلال عصبی - رشدی است که بخش های مختلف مغز را در همکاری با یکدیگر دچار مشکل می نماید و به عنوان یکی از انواع اختلالات دوران کودکی شناخته می گردد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 111 فرد مبتلا به اتیسم در قزوین شناسایی شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 111 فرد مبتلا به اتیسم در قزوین شناسایی شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید