از زنان قدرتمند دیزنی تا کارگردانان برتر ژانر وحشت؛ برترین های هنر و سینما

به گزارش وبلاگ دوین، اگر فرصت مطالعه اخبار و مقالات مهم ادبی، هنری و سینمایی را ندارید، می توانید مجموعه ای از مهم ترین اخبار و برترین مقاله ها و ویدیوهای دنیای فیلم و سریال، کتاب ها، موسیقی و هنرهای تجسمی را در خبرنگاران مگ پیدا کنید. ما در سری مطالب برترین های هنر و سینما و ادبیات، هر دوشنبه 10 مقاله، خبر و ویدیوی مجذوب کننده و پربازدید هفته گذشته را در یک مجموعه کنار هم در اختیارتان قرار می دهیم.

از زنان قدرتمند دیزنی تا کارگردانان برتر ژانر وحشت؛ برترین های هنر و سینما

15 شخصیت زن قدرتمند دیزنی که می توانند الگوی ما در زندگی باشند

از شاهزاده خانم ها گرفته تا ابرقهرمان ها و خواهران بزرگ تر، کاراکترهای زن برجسته و زیبای بسیاری در جهانی انیمیشن های دیزنی وجود دارند. در این مطلب 15 تا از برترین هایشان را نام بردیم. وقتی به کاراکتر زن قدرتمند فکر می کنید، سخت است که حداقل یک شاهزاده خانم دیزنی جلوی چشمتان نیاید. مطمئنا بعضی از آن ها کمی قدیمی هستند و مهارت های تصمیم گیری ضعیفی دارند. مثل آریل در انیمیشن پری دریایی کوچولو (The Little Mermaid)، اما بسیاری از آن ها دقیقا همان الگوهایی هستند که ما در زندگی احتیاج داریم. درست است که دلسوز و مهربان هستند، اما دقیقا می دانند که چه می خواهند و چگونه می خواهند به آن دست یابند. البته، تمام کاراکترهای زن دیزنی شاهزاده نیستند. چند ملکه در داستان ها وجود دارند اما بسیاری از آن ها از خانواده و خاندان سلطنتی نیستند. آن ها جنگجو، پلیس، یا آشپز هستند. آن ها به معنای واقعی کلمه همان چیزی هستند که می خواهند و دوست دارند باشند. با گذشت سال ها، دیزنی در نوشتن داستان های این شخصیت های زن بهتر شده است. بیشتر و بیشتر، ما شاهد این هستیم که این زنان ویژگی هایی را که ما باید به دختران جوان آموزش دهیم، نشان می دهند. چیزهایی مانند اعتماد به نفس، استقلال و موارد دیگر.

10 شخصیت انیمه که عجیب ترین عادت ها را دارند

انیمه ها بعضی وقت ها خیلی نامتعارف می شوند، و این شخصیت های این انیمه ها هستند که باعث بروز چنین چیزی می شوند. مساله فقط ظاهر غیرمعمول شخصیت ها نیست. صنعت انیمه، با این همه داستان و فیلم و سریال مختلف، فرصتی برای ظهور شخصیت هایی شده که رفتارها و عادت های کاملا عجیب و غریبی دارند و همین باعث شده کاملا متمایز باشند. عجیب بودن اصلا چیز بدی نیست. اصلا معمولی بودن چیزی است که دیگر خیلی جدی گرفته شده است، هرکس به روش خودش خاص و متمایز است. ولی بعضی از شخصیت های انیمه غلظت عجیب بودن شان دیگر خیلی بالا است. در این شخصیت ها همه چیز پیدا می گردد. از تمایل ها و عادت های غیرمعمول گرفته تا وسواس های شگفت آور، هیچ محدودیتی نداریم و هرچیزی که فکر کنید، موجود است. به همین علت در این مطلب بد ندیدیم به سراغ 10 شخصیت انیمه ای بریم که اخلاق ها و عادت های عجیب و غریبی دارند. از این شخصیت ها در جهانی انیمه زیاد هستند، ولی این 10 مورد دیگر گل سرسبدشان هستند!

10 فیلم ترسناک درباره دگردیسی های عجیب فیزیکی و روحی

چه راهی بهتر از دگرگون کردن آناتومی بدن انسان برای برانگیختن وحشت و لرزه انداختن بر روح و تن آدم وجود دارد؟ از زمان رمان کوتاه تحسین شده کافکا در سال 1915، دگرگونی یا تغییر شکل، همیشه به عنوان یکی از زمینه های موضوعی برای روایت داستان هیجان انگیز مطرح بوده است. به عنوان یک مفهوم، تغییر شکل در چندین سطح عمل می نماید، از کار های ترسناک و شگفت آور بدن تا نشانه ای از غم و اندوه و افسردگی. این مفهوم عمیقا از شرایط انسان سخن می گوید و این حقیقت را به ما یاد آوری می نماید که اگرچه شاید ما آن قدر برایش اهمیت قائل نیستیم که آن را بپذیریم، اما همگی ما به آرامی تکه تکه می شویم، و مقید و در بند مسائل روزمره بی سرانجام و همیشگی خود هستیم. در این فهرست، نگاه خواهیم انداخت به بعضی از برترین فیلم ها که این فرآیند انحطاط و بسیاری از راه ها و چیز های دیگر را به تصویر می کشد که از داستان کلاسیک کافکا بهره برده اند.

11 کارگردان برتر فیلم های ترسناک در دهه گذشته

دهه 2010 زمان تتازه حیات ژانر وحشت بود. فیلم ها دیگر اصرار زیادی به کشتار و خونریزی بیش از حد یا صحنه های ترسناک سطحی نداشتند. فیلمسازان راه های خلاقانه و منحصربه فردی برای ترساندن مخاطبان پیدا کردند و در عین حال، فیلم هایی با شخصیت های عالی و داستان هایی مجذوب نماینده خلق نمودند. بسیاری از کارگردانان در این دهه، برای خود نامی در جهانی ترسناک دست و پا کردند و بسیاری از آن ها فیلم های متعددی را در طول دهه کارگردانی نمودند. هواداران ژانر ترسناک باید هیجان زده باشند، زیرا کارگردانان تازهی به جمع افراد برجسته این ژانر پیوسته اند. دهه 2010 فیلم های ترسناک خارق العاده زیادی داشت و مجذوب نمایندهیت این آثار معمولا به کارگردانان آن ها مرتبط است. پس بد نیست با این کارگردانان ماهر ژانر ترسناک در دهه گذشته بیشتر آشنا شویم.

25 فیلم ترسناک خوب که سرانجامی افتضاح دارند

در این مطلب 25 فیلم ترسناک خوب را نام بردیم که سرانجام بندی های بدشان به ضررشان تمام شد. این احساس برای همه آن ها که فیلم ترسناک می بینند و دوست دارند آشناست؛ در حال تماشای فیلم ترسناک هستید و از آن لذت می برید، از شدت هیجان و دلهره در جای خود بالا و پایین می روید و منتظر لحظه خوفناک بعدی هستید و با خود می گویید: آخرش قراره سکته کنیم! اما همیشه اینطور پیش نمی رود. شاید این یک انتخاب شخصی و سخت باشد، مثل تغییر ناگهانی در لحن، یا مثل قدم زدن به جای دویدن و اوج گرفتن در ترسناک ترین لحظه و شاید هم یک پیچش طرح احمقانه که باعث می گردد هیچ قسمت دیگر از فیلم جدی گرفته نگردد. اعتماد جمعی به یک فیلم ترسناک همین است که نباید چیزی از کنترل خارج گردد و بیننده توقع ندارد به چنین لحظات ناامید نماینده ای برسد. بعضی از فیلم های موجود در این فهرست هنوز هم بسیار خوب هستند و حتی دو شاهکار هم در این بین وجود دارد. اما سرانجام بد بعضی از آن ها عقل از سر ما می پراند! بعضی دیگر هم با اضافه شدن چیزهایی در آخرین ثانیه ها طعم بدی در دهانمان بر جای می گذارند و لذت تماشای یک فیلم خوب را به تجربه ای بد تبدیل می نمایند.

16 سکانس پایکوبی ماندگار در فیلم های ایرانی بعد از انقلاب

پایکوبییدن در بسیاری از کشورها مانند هندوستان جز لاینفک سینما است. در هالیوود هم آثار زیادی ساخته شده و می گردد که پر از سکانس های پایکوبی است. پایکوبییدن در فیلم ها گاهی فقط در جهت تلطیف فضا نیست، بلکه جزئی از قصه است و حتی انتقال دهنده مفهومی از داستان. در طول تاریخ سینمای ایران، بیشتر صحنه های پایکوبی و شادی مربوط به فیلم های کمدی و سینمای تجاری هستند و در آثار اجتماعی و در اصطلاح جشنواره پسند، کمتر از پایکوبی به عنوان یک عنصر در فیلمنامه استفاده می گردد. اما فیلم هایی هم در سینمای ایران ساخته شده که از کارکرد دوم پایکوبی در سینما، یعنی انتقال مفاهیم، بهره برده اند. پایکوبییدن در این فیلم ها گاهی حتی در حد چند ثانیه کوتاه بوده اما در فکر مخاطب سینما ماندگار شده است. در اینجا 16 سکانس پایکوبی تاثیرگذار و ماندگار در سینمای ایران را مرور می کنیم.

13 فیلم که اگر تل ماسه را دوست داشتید باید ببینید

بازسازی دنیس ویلنوو از رمان علمی تخیلی محبوب فرانک هربرت، تل ماسه، در حال حاضر خود را به عنوان یک اثر کلاسیک در زمان آینده در این ژانر تثبیت نموده است. ویلنوو قبلا با فیلم استادانه اش، بلید رانر 2049 نشان داده بود که می تواند آثار علمی تخیلی محبوب را برای نسل تازه بازسازی کند و تل ماسه نیز دارای مقیاسی حماسی و جهانی پیچیده است. داستان تل ماسه در آینده ای دور اتفاق می افتد، جایی که طایفه های متخاصم برای منابعی ارزشمند با هم رقابت می نمایند. پل جوان (تیموتی شالامی) در آستانه تبدیل شدن به رهبر خاندان آتریدیس است. پدرش دوک لتو آتریدس (اسکار آیزاک) رهبری این خاندان نجیب را در نبردی در سیاره بیابانی آراکیس که به وسیله قبیله های متخاصم فرمن و هارکنن تسخیر شده است، بر عهده دارد. پل دارای قدرتی عرفانی است که از مادرش لیدی جسیکا (ربکا فرگوسن) به ارث برده است. تل ماسه ترکیبی از فتنه سیاسی بازی تاج و تخت، فیلم های علمی تخیلی و فانتزی جنگ ستارگان و عظمت بی نظیر ارباب حلقه ها است. پس اگر فیلم تل ماسه را دوست داشتید احتمالا از 12 اثر مشابه آن هم خوشتان بیاید. البته بد نیست پیش از آشنایی با این آثار، یک مستند درباره تل ماسه را هم به طور خلاصه آنالیز نمایید.

10 علت که جلوه های ویژه کامپیوتری در سینما دارد بدتر می گردد، نه بهتر!

به نظر می رسد طی چند سال اخیر، جلوه های ویژه کامپیوتری و دیجیتالی کیفیت کمتری پیدا نموده است و دیگر با تصاویر درخشان و عمیقا باورپذیر طرف نیستیم. البته هر از چندی مثال های نقضی مثل جاذبه (Gravity) یا بین ستاره ای (Interstellar) می بینیم، ولی به طور کلی به نظر می رسد کیفیت جلوه های بصری دیجیتالی و تصاویر کامپیوتری رو به افول است. آیا واقعا تکنولوژی و تصاویر دیجیتالی کیفیت پایین تری پیدا نموده اند؟ یا توقع تماشاچی ها بالاتر رفته؟ با ما همراه باشید تا نگاهی بیندازیم به شرایط جلوه های ویژه کامپیوتری در این سال ها و آنالیز کنیم که چرا به نظر می رسد کیفیت تصاویر کامپیوتری و دیجیتالی فیلم ها کاهش یافته.

10 بار که کریستوفر نولان ثابت کرد برترین کارگردان زنده جهانست

طی سالیان اخیر کریستوفر نولان همیشه خودش را به عنوان یکی از برترین کارگردان های زنده جهان به اثبات رسانده است. فیلم سازی بی شک یکی از اشکال هنر است و برترین هنرمندان کسانی هستند که ثبات قدم دارند و همیشه در بالاترین سطح باقی می مانند. صرف نظر از زمانی که نولان در آن کار می نماید، کارگردان های اندکی در تاریخ وجود دارند که توانسته اند به میزان او مورد توجه منتقدان قرار بگیرند و تحسین آن ها را برانگیزانند. فیلم های نولان هم گیشه را فتح نموده اند، هم فصل های جوایز را، اما وقتی صحبت از جوایز انفرادی می گردد، همه می دانند که انسان های جاه طلب همیشه دستشان از جوایز کوتاه بوده است. نولان چیز زیادی برای اثبات کردن ندارد، چراکه این فیلم ساز انگلیسی تا همین حالا هم درخشندگی خود را به اثبات رسانده است؛ همیشه استثنایی و خیره نماینده. در ادامه به 10 مرتبه ای اشاره می کنیم که نولان خودش را به عنوان برترین کارگردان زنده جهان به اثبات رسانده است.

نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی؛ وقتی تکنیک از غریزه جلو می افتد

هنرمند با غریزه و تکنیکش توامان اثر هنری را خلق می نماید. برترین کارهای هنری زمانی شکل می گیرد که غریزه و تکنیک با هم در تعادل (و نه حتی لزوما در اوج) باشند. این کارها تبدیل به فیلم ها و نقاشی ها و قطعات موسیقی شاهکار می شوند. فیلمی که فقط با غریزه ساخته شده باشد به دل می نشیند اما خام دستی های تکنیکی مانع از این می گردد که لقب شاهکار بگیرد و فیلمی که در آن تکنیک جلوتر از غریزه باشد در نهایت تبدیل به اثر حرفه ای مبه وسیلهی می گردد که تماشاگرش را بعد از بیرون رفتن از سالن رها می نماید. می گردد فیلم قهرمان اصغر فرهادی.

برای دسترسی به تازهترین اخبار، مقاله ها و ویدیوها به وبلاگ دوین مگ سر بزنید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "از زنان قدرتمند دیزنی تا کارگردانان برتر ژانر وحشت؛ برترین های هنر و سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از زنان قدرتمند دیزنی تا کارگردانان برتر ژانر وحشت؛ برترین های هنر و سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید