تأثیرگذاری چالنگی در شعر دهه 40 بر کسی پوشیده نیست

به گزارش وبلاگ دوین، داودرضا کاظمی، دبیر انجمن نقد ادبی خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان در خصوص خبر درگذشت هوشنگ چالنگی اعلام کرد: چالنگی در میان شاعران خوزستان و سراسر ایران شاعر نام آشنا و یکی از پرکاران دهه 40 شمسی و بزرگان شعر منثور بود.

تأثیرگذاری چالنگی در شعر دهه 40 بر کسی پوشیده نیست

کاظمی با بیان اینکه چالنگی از پیشگامان شعر موج نو و دیگر بود، اضافه نمود: نام آورانی چون؛ شاملو، براهنی و آتشی در خصوص شعر چالنگی صاحب نظر بودند و تأثیرگذاری چالنگی در شعر دهه 40 بر کسی پوشیده نیست.

نویسنده با قرار همدلی در ادامه سخنان خود توضیح داد: علاقه مندان به شعر سنتی و نو در استان و کشور از سروده های چالنگی بهره بردند.

وی با شرح اینکه چالنگی محمل نثر را برای سرودن اشعارش انتخاب کرد، گفت: شعر چالنگی زبانی ساده دارد و واژگان در شعرش به شکل گزینشی و خوش آهنگ است و در بسیاری از آثار به عناصر موسیقی اهمیت داده و قافیه را به خوبی رعایت نموده است.

کاظمی با اشاره به دیگر ویژگی های شعر چالنگی بیان کرد: بلاغت تصاویر فشرده و ایجاز، شعر چالنگی را خواستنی نموده است و همانند دیگر شاعران خوزستانی، طبیعت و ردپای جنوب و توجه به اکوسیستم در اشعارش به چشم می خورد.

وی ویژگی شاخص شعر چالنگی را تکثر معنایی و تاویل پذیری دانست و گفت: این شاعر پرآوازه در سال هایی که فعالیت نموده است همیشه صندلی والایی در تاریخ ادبیات جنوب و کشور داشته است.

یادآوری می گردد: هوشنگ چالنگی در 29 مرداد 1319 در مسجدسلیمان چشم به دنیا گگردد. و از آثار وی می توان به آن جا که می ایستی، نزدیک با ستاره مهجور، زنگوله تنبل ، آبی ملحوظ و گزینه اشعار اشاره نمود. این شاعر برجسته خوزستانی پایه گذار شعر موج نو و شعر دیگر 2 آبان در سن 80سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تأثیرگذاری چالنگی در شعر دهه 40 بر کسی پوشیده نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیرگذاری چالنگی در شعر دهه 40 بر کسی پوشیده نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید