بالاخره سفر مجازی به هر نقطه ای که می خواهید فراهم شد!

به گزارش وبلاگ دوین، با تکنولوژی هولوپورتیشن به منظور سفر مجازی بیشتر آشنا شویم

با توجه به این که ما در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم امکان این وجود دارد شما چند دقیقه بعد از خواندن این متن در وبلاگ خبرنگاران به کشور آلمان سفر کنید. این جمله نباید برایتان عجیب باشد زیرا امکان آن فراهم شده است. نام این تکنولوژی هم اکنون هولوپورتیشن بوده که با استفاده از آن می توانید سفر مجازی داشته باشید. شاید حتی تا چند وقت دیگر شما برای انجام کارهای خود احتیاج به هیچ فعالیتی نداشته باشید با ما در این گزارش همراه باشید، تا درباره سفر مجازی که این روزها درباره اش در جوامع عملی صحبت می گردد، بیشتر آشنا شویم.

بالاخره سفر مجازی به هر نقطه ای که می خواهید فراهم شد!

کمپانی بزرگ ماکروسایت میخواهد تا با ارائه تکنولوژی تازه هولوپورت کاربران هولولنز خود را به هر نطقه ای از جهان که دوست دارند ببرد. کاربرانی که با دوستان و آشنایان خود در مسافت های دور صحبت می نمایند امکان این را خواهند داشت که آنها را از نزدیک ببینند با استفاده از این تکنیک، با فرد مورد نظرشان رو در رو به صورت مجازی دیدار نمایند و مکالمه گرم و محبت آمیز ای داشته باشند.

این تکنولوژی مجذوب کننده و نوین حاصل کار و کوشش گروه تعاملی تکنولوژی های سه بعدیِ تحقیقاتی کمپانی مایکروسافت است. جالب است بدانید که یکی از مدیران تحقیقاتی مایکروسافت فردی ایرانی بوده و نام اون شهرام ایزدی است. آنان به تازگی فیلمی را از خود در سایت یوتیوب منتشر نموده اند که در آن فیلم دو فرد در دو اتاق متفاوت قرار دارند، اما می توانند با یکدیگر تعامل داشته و همدیگر را در فضای داخلی اتاق های جداگانه مشاهده نمایند. این سیستم با ترسیم نقشه حرکتیِ فرد و ارسال آن ها به صورت تصاویر سه بعدی به فردی که از هولولنز استفاده می نماید، عمل می نماید و بدین ترتیب دو نفری که از این تکنولوژی استفاده می نمایند می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

تکنولوژی هولولنز چیست؟

تکنولوژی هولولنز در اصل یک کامپیوتر هولوگرافی درون ساخت در هدست است که به شما این اجازه را می دهد تا در درون اتاق و محل کارتان بنشنید، هولگرام ها را ببینید و با آن تعامل داشته باشید. کمپانی مایکروسافت این هدست را بدون احتیاج به اتصال به کامپیوتر ساخته است. به طوری که به عملکرد آن کاملا مستقل و متکی بر خودش است برای ساخت هولولنز درون آن لنزهایی با کیفیت و فناوری های صدای فضایی استفاده شده است، تا کاربران بتوانند یک تجربه هولوگرافی همه جانبه و تعاملی داشته باشند. تکنولوژی هولولنز شما را قادر می سازد با پروژه های کاری همانند مونتاژ مدلهای سه بعدی ،انجام بازی و چت ویدئویی با نسخه هولوگرامی اسکایپ و حتی چت زنده تعامل داشته باشید . بعلاوه مایکروسافت ادعا میکند که هولولنز توانایی ایجاد اشیای سه بعدی از مونتاژ تا انتخاب رنگ های مختلف را دارد.یکی از کاربردهای جالب این تکنولوژی، برای سازمان ناسا، پتانسیل کنترل کاوشگر Curiosity روی مریخ به وسیله هولولنز است. در کنفرانسی که برای توسعه دهنده گان تکنولوژی برگزار گردید، کاربردهایی بسیاری از هولولنز نام برده شد. یکی از آنها به کار بردن این تکنیک در فناوری هولوپروتیشن است. که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

هولوپورتیشن چگونه کار می نماید؟

عملکرد تکنولوژی سفر مجازی به این صورت است که، تصویر کاربر با استفاده از دوربین هایی که در اطراف اتاق قرار می گیرند به صورت سه بعدی ذخیره می گردد و پس از ترکیب تصاویر، عملیات فشرده سازی و انتقال برای شخصی که قادر خواهد بود او را مشاهده کند، صدای او را بشنود و یا با او تعامل داشته باشد انجام می گردد، به نحوی که انگار او در همان محل حضور دارد. امکان قدم زدن و نشستن روبرو و یا در کنار همدیگر هم در این تکنولوژی فراهم شده است. حتی امکان اجرای مجدد تعامل های پیشین نیز وجود دارد تا به نوعی پا به حافظه یا خاطره ای زنده بگذارید و محتویات را به منظور استفاده آسان تر به ابعاد مینیاتوری تبدیل کنید. شهرام ایزدی بعلاوه به این نکته هم اشاره نموده که فناوری هولوپورتیشن ممکن است نسل تازهی برای تعاملات صورت گرفته برپایه اسکایپ با طرف مقابل تبادل نظر ایجاد نماید.

قابل توجه است بدانید که تکنولوژی هولوپورتیشن هنوز در حال تکامل است و بعضی از ویژگی های مد نظر محققان مایکروسافت هنوز عملی نشده است. به طور مثال کابران نمی توانند در حین دیدار خود نمی توانند تماس فیزیکی داشته باشند. مشکل دیگری که وجود دارد نحوه دید افراد در حین مکالمه است؛ کاربرانی که با استفاده از هولوپورتیشن با یکدیگر ارتباط برقرار می نمایند، فرد مورد نظرشان را در یک چهارچوب مستطیل شکل می بینند. این به معنای آن است که افراد هنگام مکالمه با این تکنولوژی به نظر می رسد که در هوا شناور هستند.

رئیس پروژه هولولنز مایکروسافت، الکس کیپمن در ماه گذشته سخنرانی را در کنفرانس TED که در شهر ونکوور برگزار می گردد انجام داد او در این همایش که شرکت های فن آوری دیگری هم حضور داشتند درباره قابلیت های تکنولوژی هولوپورتیشن صحبت کرد و آنها را به نمایش گذاشت. در این کنفرانس یکی از دانشمندان سازمان ناسا به نام جف نوریس به صورت دیجیتالی و با استفاده از همین تکنولوژی بر روی استیج آمد و هر دوی آن ها درباره پتانسیل و قابلیت های هولولنز به عنوان ابزاری برای استفاده در علم و دانش به بحث پرداختند.

از دیگر مزایای این سیستم هوشمند این است که با استفاده از آن کاربران قادر خواهند بود که تمام افرادی که اتاق حضور دارند و بعلاوه افراد دیگری که به صورت دیجیتالی و با استفاده از تکنیک هولوپورتیشن در اتاق حضور دارند را ببینند، و همزمان با یکدیگر تعامل داشته باشند. قابلیت این تکنولوژی در جلسات تجاری بسیار بالا است و افراد می توانند با استفاده از آن در هر نقطه جهان به کسی و کار خود بپردازند. بعلاوه در عرصه پزشکی هم و تحصیلی هم می تواند کاربردهای بسزایی داشته باشد به طوری که استادان در هر نقطه جهان می توانند سفر کلاس حضور پیدا نمایند و یا پزشک های هم به همین صورت می توانند حضور خود در بیشتر دیدار ها و جریان شغلی خود پر رنگ نمایند.

نکته مهم: تکنولوژی سفر مجازی هنوز به فراوری انبوه نرسیده و قیمت پیشنهادی آن حدود 3000 دلار در نظر گرفته شده است.

منبع: microsoft.com

منبع: الی گشت

به "بالاخره سفر مجازی به هر نقطه ای که می خواهید فراهم شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالاخره سفر مجازی به هر نقطه ای که می خواهید فراهم شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید