وزیر آموزش و پرورش: اولیاء دانش آموزان نگرانند، در هر کلاس یک صندلی رنگی برای اولیاء بگذاریم
به گزارش وبلاگ دوین، چرا در اتفاقات اخیر اتفاق افتاده همه اولیاء نگرانند؟ چون حاصل عمرشان است. باید به این حد برسیم که در هرکلاس درس یک صندلی رنگی باشد که اولیاء بیایند بنشینند و از تجاربشان استفاده گردد و مردمی سازی در این حد محقق گردد، نه اینکه فقط برویم یک گروهی تشکیل بدهیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت مردمی سازی و مشارکت اولیاء در امور مدارس گفت: چرا اولیاء در اتفاقات اخیر نگرانند؟ چون حاصل عمرشان است. باید به این حد برسیم که در هرکلاس درس یک صندلی رنگی باشد که اولیاء بیایند بنشینند و از تجاربشان استفاده گردد و مردمی سازی در این حد محقق گردد.
به گزارش ایسنا، یوسف نوری در نشستی با گروه های جهادی حوزه امور تربیتی که در دفتر مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار و از شبکه شاد نیز به صورت مستقیم پخش شد اظهار کرد: تربیت تکلیف خانواده است و به علت اینکه خانواده عموما از تربیت که مقوله تخصصی است ناتوان است در حلقه بعدی امر تربیت به دولت ها و به تبع آن نظام تعلیم و تربیت واگذار می گردد، لذا تکلیف دولت هاست که ظرف و بستر تعلیم و تربیت را فراهم کند.
وی اضافه کرد: نظام تعلیم و تربیت مهمترین بستر اعمال حکمرانی است که باید به آن توجه گردد.
بوروکراسی در آموزش و پرورش گسترده است
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مدارس تحولی گفت: اقداماتی در حال اجرا است تا اجتماع مدارس تحولی را بعد از ماه مبارک رمضان داشته باشیم و از مدارس تحولی برتر تقدیر شده و به عنوان الگو معرفی شوند و به جامعه تسری یابند. کاری که ما باید در حلقه های میانی انجام دهیم تغییر رویکردهاست. بوروکراسی در آموزش و پرورش گسترده است. نظام دیوان سالاری مانعی برای ارتباط دولت با مردم است. با ورود دولت سیزدهم این ساختارها به تدریج در حال شکسته شدن است. باید رویکردها را تغییر داد که نیازمند کار فرهنگی است.
نوری ادامه داد: چند مرتبه پیش آمده است که به مدرسه خیرساز رفته ام که آن را افتتاح کنم اما خود خیّر را دعوت نکرده اند. من خودم تا با آن خیر و یا نماینده اش تلفنی اجازه نگرفته ام، مدرسه را افتتاح نکرده ام. عدم توجه به اینها وجود دارد، نه در همه جا، بلکه در بعضی جاها وجود دارد که البته تعدادش زیاد نیست.
وی با بیان اینکه در حوزه تربیتی درها باز شده اند گفت: ما نظام آموزش و پرورشی را تحویل گرفتیم که اجازه نمی دادند اولیاء داخل مدرسه بیایند. منظور اینکه بیایند در کلاس درس و بتوانند حضور داشته باشند. چرا در اتفاقات اخیر اتفاق افتاده همه اولیاء نگرانند؟ چون حاصل عمرشان است. باید به این حد برسیم که در هرکلاس درس یک صندلی رنگی باشد که اولیاء بیایند بنشینند و از تجاربشان استفاده گردد و مردمی سازی در این حد محقق گردد، نه اینکه فقط برویم یک گروهی تشکیل بدهیم.
وزیر آموزش و پرورش تاکید نمود سازماندهی را باید به وسیله خود اولیاء و دانش آموزان انجام دهیم. ما باید طرح ها و الگوهای تربیتی داشته باشیم و مردم را برای طرح هایمان مجاب کنیم. کار سختی است اما درها باز شده اند و شما گروه های جهادی می توانید به یاری ما بیایید و ما هم خدمت شما باشیم. این یک مسئولیت واحد است. باید اولیاء را به سمت تحرک و مشارکت ببریم.
نوری اضافه کرد: آموزش های حین خدمت و ضمن خدمت به نتایج خوبی در جهان رسیده، در آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان مشکلاتی در این باره وجود داشت که اقداماتی برای ارتقای مهارت در دانشجومعلمان در حال اجرا است و تا دانشجویی شش مهارت در ساحت های تربیتی را نداشته باشد نمی تواند وارد سیستم تعلیم و تربیت گردد.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نهادی است که می خواهد انسان تربیت کند اما متاسفانه همچون نهادهای دیگر دیده شده است گفت: باید کار را با منطق درستش پیش ببریم. خانواده و نهادهای مردمی از نظر ما بسیار مهم هستند. شما گروه های جهادی و گروه های مردمی کار را به خوبی پیش می برید و پیروز هم هستید اما مدارس ما نیازمند کار بسیاری هستند و اهداف ما محقق نمی شوند مگر با یاری خود مردم. باید نظام ارزشیابی دانش آموزان ما به نظام ارزشیابی شش ساحتی تبدیل گردد که در دستورکار معاونت پرورشی و مرکز سنجش واقع شده است و در حال نوشتن طرحی هستند که چه طور کارنامه ای به دانش آموز بدهیم که هر شش ساحت تربیتی را در خود داشته باشد که لازمه اش هم آموزش معلم و هم تنظیم کتاب درسی بر این اساس است.
منبع: عصر ایران