نان توموشی مهمان سفره های روزه داران در هرمزگان

به گزارش وبلاگ دوین، نان تمشی که به توموشی نیز معروف است، یکی از غذاهای معروف استان هرمزگان است که هواداران بسیاری دارد.

نان توموشی مهمان سفره های روزه داران در هرمزگان

به گزارش وبلاگ دوین هرمزگان، نان تمشی که به توموشی نیز معروف است، یکی از غذاهای معروف استان هرمزگان است که هواداران بسیاری دارد که این نان خوشمزه معمولاً با سوراغ و مهیاوه خورده می گردد.

البته این نان در استان هرمزگان با نامهای متفاوتی نیز شناخته میگردد . مانند : لیتک ، توموشی ، نون تاوَه،تپی و … از نامهای دیگر نان توموشی است.

اغلب این نان در سفره های صبحانه وشام هرمزگانی ها یافت می گردد.

از انجایی که علاقمندان زیادی به این نان وجود دارد سفره های افطار و دور همی های خانوادگی و محبت آمیز نیز خالی از این نوع نان نیست.

هرمزگانی ها بخصوص در ماه های رمضان از این نان پخته ودر بعضی از روستا وشهرها بین همسایه ها و دوستان نیز توزیع می نمایند.

لیلا ملایی یکی از ساکنین شهرک توحید بندرعباس نان توموشی را یکی از غذاهای ثابت خانواده خود دانست و اضافه نمود:هر روز نان توموشی باید بر سر سفره باشد و هواداران زیادی در خانواده ما دارد.

ملایی با بیان این که نه تنها در خانواده ما بلکه این نان یکی از غذاهای اصلی هرمزگان است اظهار کرد: بیشتر هرمزگانی ها هنگام مسافرت به هر نقطه کشور،ابزار پخت نان توموشی نیز به همراه می برند و در طول سفر نیز از این نان استفاده می نمایند.

وحیده سلیمی اهل مازندران و ساکن بندرعباس نیز از نان توموشی هرمزگان به عنوان غذای خوشمزه و با شیوه پخت آسان و فوری نام برد و اضافه نمود: این نان در بین خانواده ما هم که هرمزگانی نیستیم هوادار بسیاری دارد.

وی گفت: ابزار پخت این نان را تهیه و به مازندران برده ام تا در سفرها که به شمال داریم نیز این نان خوشمزه را در سفره داشته باشیم.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در مصاحبه با خبرنگار وبلاگ دوین در بندرعباس نیز با اشاره به این که هرمزگان نانهای محلی متنوعی دارد.

سهراب بناوند گفت: نان توموشی یکی از نانهای خوشمزه وکم هزینه این استان است که نه تنها هرمزگانی ها بلکه هموطنان سراسر کشور و حتی گردشگرانی که به استان سفر نموده اند طعم بی نظیر آن را تایید نموده اند.

وی اضافه نمود: کوشش برای حفظ و احیای غذاهای سنتی و محلی هرمزگان در میان مردم به عنوان بخشی از میراث معنوی ایرانی از سوی این اداره کل دنبال می گردد که در همین ارتباط برای معرفی بیشتر غذاهای سنتی و این نان در اماکن تاریخی و گردشگری امکاناتی برای عرضه برای مسافران و گردشگران علاقمند فراهم شده است.

مراحل پخت نان تمشی (توموشی) استان هرمزگان

این نان خوشمزه در سه مرحله آماده می گردد که به شرح آن می پردازیم:

1- مرحله اول: آرد را در ظرفی ریخته و کم کم آب را به آن اضافه می کنیم و با دست هم می زنیم تا زمانی که خمیر نسبتاً روانی به دست آید. سپس حدود 30 دقیقه خمیر را دمای محیط می گذاریم تا کیفیت نان بهتر گردد. البته می توان بلافاصله پخت نان را آغاز کرد.

2- مرحله دوم:اندکی روغن روی تابه می ریزیم و همه جای تابه پخش می کنیم و می گذاریم تابه داغ گردد. سپس مقداری خمیر را کف دست می ریزیم و آغاز به پهن کردن خمیر روی تابه می کنیم. برای این کار به جای دست می توان از یک وسیله که لبه باریک و یک دستی دارد هم استفاده کرد. سپس اضافی خمیر را برداشته وبه ظرف بازمی گردانیم.

تخم مرغ را در ظرفی جدا هم می زنیم و با قاشق روی نان در حال پخته شدن می کشیم.

3- مرحله سوم: سپس مقداری مهیاوه و سوراغ نیز با قاشق بر روی نان اضافه می کنیم. و منتظر می مانیم تا نان پخته گردد. در نهایت می توان اندکی روغن و پنیر با قاشق روی نان ریخت و سرو نمود.

نکات مهم

1- چون این نان معمولاً با مهیاوه خورده می گردد، به همین دلیل در آن ترجیحاً از نمک استفاده نمی کنیم.

3- برای تهیه این نان باید از تابه مخصوص آن استفاده کرد.

4- نان تمشی را در مناطق مختلف هرمزگان با پنیر و تخم مرغ آماده می نمایند.

منبع: جام جم آنلاین

به "نان توموشی مهمان سفره های روزه داران در هرمزگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نان توموشی مهمان سفره های روزه داران در هرمزگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید