فورسماید Furosemide

به گزارش وبلاگ دوین، این داروی بسیار مؤثر و قوی ادرارآور برای درمان ادما که به واسطه نارسایی قلبی ایجاد می گردد مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه در درمان بیماری های ریوی، کبدی و کلیوی مؤثر است. مخصوصاًً افرادی که دچار نارسایی کلیوی هستند و بدنشان به دیگر داروهای ادرارآور پاسخ مثبت نمی دهد، می توانند از این دارو استفاده کنند.

فورسماید Furosemide

فورسماید Furosemide

شناسنامه مختصر دارو

نام های تجارتی : Lasix, Frusol, Froop

دسته دارویی : ادرار آور و ضد فشار خون

اندازه خطر مصرف بیش از دوز مجاز دارو : کم

اندازه وابستگی و اعتیاد به دارو : کم

نیاز به نسخه پزشک : بلی

قابل استفاده برای عموم : بلی

موارد استعمال دارو

این داروی بسیار مؤثر و قوی ادرارآور برای درمان ادما که به واسطه نارسایی قلبی ایجاد می شود مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه در درمان بیماری های ریوی، کبدی و کلیوی مؤثر است. مخصوصاًً افرادی که دچار نارسایی کلیوی هستند و بدنشان به دیگر داروهای ادرارآور پاسخ مثبت نمی دهد، می توانند از این دارو استفاده کنند.

اشکال دارو : قرص، محلول، آمپول

زمان مصرف دارو : یک بار در روز معمولاًً هنگام صبح یا حداکثر 4 تا 6 ساعت یک بار

اندازه دوز مجاز مصرفی دارو : 20 تا 80 میلی گرم در روز. در ضمنًً اگر برای درمان نارسایی کلیوی از آن استفاده شود می توان این اندازه را به 2 گرم در روز افزایش داد.

چگونگی تأثیر دارو: اثرات نوع خوراکی دارو، ظرف یک ساعت و اثرات نوع تزریقی آن ظرف 5 دقیقه پس از آغاز درمان با دارو، ظاهر می شوند. در ضمنًً این اثرات مدت 6 ساعت پس از قطع مصرف هر دوز دارو، در بدن باقی می مانند.

رژیم غذایی خاص، هنگام مصرف دارو: چون مصرف این دارو موجب کاهش اندازه پتاسیم بدن می شود، لذا خوردن سبزیجات و میوه های تازه دارای پتاسیم مانند موز و گوجه فرنگی ضرورت دارد.

طریقه نگهداری دارو: این دارو باید در محفظه سربسته و در جای خشک و خنک دور از دسترس بچه ها نگهداری شود. در ضمنًً از تابش نور محافظت شود.

چگونگی قطع مصرف دارو : مصرف این دارو را بدون مشورت با پزشک، قطع نکنید.

زیرا ممکن است موجب عود مجدد علائم بیماری شود. اما اگر دچار ظاهر شدن جوش و ارتعاش بدن گشتید، سریعاًً مصرف دارو را قطع نموده و تحت نظر پزشک قرار بگیرید.

عوارض جانبی مصرف دارو :

از عوارض معمول مصرف این دارو می توان به سرگیجه، تهوع و ضعف و خواب آلودگی اشاره کرد. در ضمنًً انقباض عضلات سردرد هم ممکن است حادث شوند که بیشتر در نتیجه به هم خوردن توازن بین آب و نمک های بدن می باشند. بعلاوه اگر از دوز بالای این دارو استفاده شود، زنگ زدن گوش ها هم ممکن است به وجود آید.

نکات احتیاطی مهم در مصرف دارو : اگر به دردها و امراض زیر مبتلا هستید، قبل از مصرف این دارو، حتماً با پزشک معالجه خود مشورت نمایید.

* اگر درد مزمن کبدی دارید و یا به بیماری نقرس مبتلا می باشید.

* اگر قبلاًً نسبت به این دارو و یا دیگر سولفونامیدها، حساسیت داشته اید.

* اگر مسائل پروستات دارید و یا به بیماری دیابت (افزایش قند خون) مبتلا هستید.

* اگر از داروهای ملین استفاده می کنید.

مصرف دارو برای زنان حامله : چون مفید بودن این دارو برای مصرف در دوران حاملگی به اثبات نرسیده است، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای زنان شیرده : چون دارو ممکن است موجب کاهش اندازه شیر مادر شود و روی بچه تأثیر بگذارد، لذا بهتر است با پزشک مشورت شود.

مصرف دارو برای بچه ها و اطفال : کاهش دوز مصرفی مجاز دارو، ضرورت دارد.

مصرف دارو برای افراد بالای 60 سال : کاهش دوز مصرفی دارو، ضرورت دارد.

مصرف در افراد بالای 60 سال : استفاده طولانی مدت از این دارو ممکن است موجب تهی سازی بدن از نمک هایی مانند سدیم، پتاسیم و کلسیم شود. در ضمنًً در افراد کهنسال موجب کاهش فشار خون ارتعاش بدن، سردرد و مسائل ادراری شود.

منبع: چنگیزان، فاضل، (1388) راهنمای کامل داروشناسی عمومی (داروهای موجود در ایران)، قم، نیلوفرانه، چاپ دوم.

منبع: راسخون

به "فورسماید Furosemide" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فورسماید Furosemide"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید