طرز تهیه ته چین گوشت مجلسی؛ نکات کلیدی برای ایجاد طعم بهتر????

به گزارش وبلاگ دوین، ته چین یکی از غذاهای شیک و مجلسی ایرانی است که هواداران زیادی دارد. ته چین معمولا با استفاده از گوشت یا مرغ و همراه با ماست، تخم مرغ و زعفران آماده می گردد. بر خلاف تصور عامیانه که بیشتر فکر می نمایند که ته چین فقط با مرغ یا گوشت پخته می گردد، محبوبیت عمومی این غذا باعث شده است تا علاوه بر ته چین مرغ و گوشت، ته چین ماهی، ته چین بادمجان و ته چین اسفناج هم به دسته بندی این غذای اذیذ اضافه گردد. حتی در منطقه ها شمالی کشور ته چین اردک و ته چین غاز نیز در سبد غذایی مردم وجود دارد که عموما به علت استفاده از رب اناری که در آن استفاده می گردد، ترش مزه هستند. ما در این مقاله می خواهیم طرز تهیه ته چین گوشت را به شما آموزش دهیم.

طرز تهیه ته چین گوشت مجلسی؛ نکات کلیدی برای ایجاد طعم بهتر????

مواد لازم برای تهیه ته چین گوشت :

  • مغز ران گوسفند: 400 گرم
  • برنج: 3 پیمانه
  • ماست چکیده: 300 گرم
  • تخم مرغ: 3 عدد
  • پیاز: 1 عدد
  • زعفران آب نموده: 1 قاشق سوپ خوری
  • کره: 50 گرم
  • روغن مایع: به میزان لازم
  • خلال پسته و زرشک: به میزان لازم
  • نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم

اگر قبل از آغاز پخت، راجع به ته چین گوشت دو دل شدید، ته چین مرغ رو امتحان کنید ! (حیفه کلا این غذا رو بزارید کنار)

دستور تهیه ته چین گوشت :

  1. مرحله اول: پیاز را پوست بگیرید و بشویید و آن را نگینی خرد کنید. سپس یک تابه را بر روی اجاق گاز قرار دهید و روغن در آن بریزید و بگذارید تا داغ گردد. سپس پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید.
  2. مرحله دوم: گوشت را تمیز کنید و بشویید و آن را به قطعات قیمه ای خرد کنید. بعد از این که کمی پیازها طلایی شدند گوشت ها را به آن اضافه کنید و بعد از اینکه کمی گوشت رنگش عوض شد و آبش گرفته شد، به آن زردچوبه و فلفل اضافه کنید و آن را هم بزنید و کمی دیگر تفت دهید. سپس 4 پیمانه آب را به گوشت اضافه کنید و در تابه را بگذارید تا گوشت ها بر روی حرارت ملایم به آرامی بپزند.
  3. مرحله سوم: حالا نوبت آماده کردن برنج ته چین گوشت می باشد. ابتدا برنج را پاک کنید و بشویید. میزانی آن را در آب نمک بخوابانید. بعد دوباره آن را بشویید. حال یک قابلمه مناسب را انتخاب کنید و به آن آب نمک و میزانی روغن اضافه کنید و بر روی اجاق گاز بگذارید تا بجوشد. بعد از جوشیدن، آب برنج را به قابلمه اضافه کنید و بگذارید حدود ده دقیقه بپزد. بعد برنج را امتحان کنید. اگر برنج شما کناره های آن پخته بود و مغز آن کمی سفت بود می توانید آن را آبکش کنید و کنار بگذارید.
  4. مرحله چهارم: یک کاسه گود و بزرگ را انتخاب کنید و زرده های تخم مرغ را جدا کنید و به کاسه اضافه کنید و کاملا آن را هم بزنید. سپس زعفران دم نموده را به همراه نمک به کاسه اضافه کنید و به طور مرتب هم بزنید تا بوی خامی تخم مرغ از بین برود، سپس ماست چکیده را به کاسه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد یکدست شوند. و در نهایت برنج آبکش شده را به این مواد اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید تا ترکیبی یکدست حاصل گردد.
  5. مرحله پنجم: حالا نوبت پختن ته چین می رسد. اگر شما فر دارید بهتر است از یک ظرف پیرکس بهره ببرید، ته و دیواره ظرف را با روغن چرب کنید، سپس نصف مایه برنج را به کف ظرف بریزید و خوب آن را فشرده کنید، سپس گوشت را به همراه خلال پسته و زرشک که از قبل تفت داده اید را به ظرف پیرکس اضافه کنید و مابقی مایه برنج را به ظرف اضافه کنید و خوب آن را فشار دهید تا فشرده گردد. سپس کره را به قطعات کوچکی تقسیم کنید و در سراسر ظرف پیرکس قرار دهید. می توانید از روغن کرمانشاهی نیز بهره ببرید. سپس بر روی ظرف پیرکس یک فویل نازک بکشید به مدت یک ساعت در دمای 180 درجه سانتیگراد قرار دهید، تا ته چین گوشت شما کاملا پخته گردد.

اگر شما فر ندارید می توانید از قابلمه تفلون برای پختن ته چین بهره ببرید. برای این کار ته قابلمه را چرب کنید و برنج را به آن اضافه کنید و سپس گوشت را به همراه خلال پسته و زرشک اضافه کنید و دوباره به جامانده برنج را بر روی آن بریزید و با یک قاشق برنج ها را فشار دهید تا شکل قالبی به خود بگیرند. سپس از دم کنی بر روی در قابلمه بهره ببرید و با حرارت ملایم ته چین را بپزید. بهتر است از یک قابلمه با ارتفاع کوتاه یا یک ماهیتابه بهره ببرید تا ته چین شما برشته تر گردد.

بعد از آماده شدن ته چین گوشت آن را با خلال پسته و زرشک تزیین کنید.

نکات تهیه ته چین گوشت :

برای اینکه ته چین شما بهتر پخته گردد، آن را در دمای پایین تر و مدت زمان بیشتر قرار دهید.

  • حتما از ماستی که در تهیه ته چین گوشت استفاده می کنید باید ماست چکیده و ترجیحا ترش باشد.
  • برای زیباتر و مجلسی تر شدن ته چین گوشت، میزان زعفران آب دم نموده بیشتری را بهره ببرید.
  • برای اینکه ته چین شما عطر و طعم بهتری بدهد، هنگام تفت دادن گوشت میزانی دارچین به آن اضافه کنید.
  • طرز تهیه ته چین گوشت که به شما آموزش داده شد برای چهار نفر مناسب است. در صورت کم یا زیاد شدن افراد، نسبت مواد اولیه را تغییر دهید.
منبع: اُکالا

به "طرز تهیه ته چین گوشت مجلسی؛ نکات کلیدی برای ایجاد طعم بهتر????" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه ته چین گوشت مجلسی؛ نکات کلیدی برای ایجاد طعم بهتر????"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید