فراوری عدد تصادفی کوانتومی با نرخ بالا و قابل قبول ممکن شد

به گزارش وبلاگ دوین، در تمامی سیستم های دیجیتالی که به هر منظوری از الگوریتم های رمزنگاری استفاده می نمایند، از سیستم دزدگیر ساده تا کامپیوترها و سرورهای مراکز حساس، همگی دارای یک فرآیند و یا سامانه فراوری عدد تصادفی هستند که از آن به عنوان مولد کلیدهای رمزنگاری خود استفاده می نمایند.

فراوری عدد تصادفی کوانتومی با نرخ بالا و قابل قبول ممکن شد

فراوری اعداد تصادفی با الگوی غیر قابل پیش بینی، یک احتیاج بسیار ضروری، در سامانه های حساس ارتباطاتی است. مولد عدد تصادفی کوانتومی فراوری شده در شرکت دانش بنیان فرهیختگان حامی علم و صنعت با یاری قوانین مکانیک کوانتومی، با بهره گیری از نویز فاز لیزر قادر به فراوری عدد تصادفی کوانتومی با نرخ بالا و قابل قبول است که این اعداد طی سازوکارهای استاندارد ارتباطاتی در اختیار کاربران هدف قرار می گیرد.

این محصول با قابلیت اضافه شدن به سرورهای اصلی سامانه های مختلف امنیت داده سبدی از اعدد تصادفی غیر قابل پیش بینی را ایجاد می نماید که همین موضوع باعث ایجاد امنیت بالایی برای سامانه های ارتباطاتی می گردد. در واقع در سامانه های مبتنی بر رمزنگاری کوانتومی، از QRNG به عنوان هسته اصلی فراوری داده های مربوط به رمزنگاری استفاده و برای سامانه های امنیتی این چنینی یک احتیاج ضروری تلقی می گردد.

در صورتی که سامانه های رمزنگاری کوانتومی از منابع کلاسیکی فراوری عدد تصادفی استفاده نمایند، دچار ضعف امنیتی خواهند شد و از طرف مقابل استفاده از مولدهای عدد تصادفی کوانتومی باعث تقویت سامانه های رمز نگاری کلاسیک فعلی نیز می گردد و امنیت آن ها را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

بعلاوه از این طرح در بخش های تحقیقاتی مربوط به توسعه فناوری های کوانتومی و بحث های زیست فناوری نوین نیز می توان استفاده کرد. در این محصول با استفاده از یک چیدمان نوری و از طریق بخش های پردازشی رشته اعداد تصادفی با مبانی مکانیک کوانتومی فراوری می گردد، این سامانه بر پایه نور لیزر کار می نماید.

این محصول دارای قابلیت ترکیب با دیگر سامانه ها، عملکرد عالی و بدون نقص با اتکا به سامانه های خود پایشگر و رابط های فراوان و گسترده است. از تعداد تصادفی با کیفیت بالا می توان در بسیاری از زمینه ها مانند امنیت اطلاعات، امنیت اقتصادی، محاسبات و ... استفاده گردد.

سامانه فراوری اعداد تصادفی کوانتومی می تواند به عنوان سامانه های رمزنگاری، محاسبات شبکه های عصبی، فراوری رمز یکبار مصرف و برای منابع غیرقابل پیش بینی در هسته مرکزی فراوری اعداد تصادفی مورد استفاده قرار بگیرد.

از این محصول برای بانک ها جهت فراوری رمزهای غیرقابل پیش بینی، برای مراکز نظامی برای کدرمزهای سامانه های ارتباطی مرزی و جنگ، برای مراکز تحقیقاتی جهت انجام شبیه سازی های نزدیک به واقعیت و برای مراکز دانشگاهی و پژوهشگاه های زیستی و فیزیکی و موسسات گوناگون جهت دستیابی به اعداد تصادفی واقعی جهت قرعه کشی و ... نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول تنها در انحصار چند شرکت انگشت شمار در جهان است که بومی سازی آن بسیار استراتژیک است، این کار در کشور برای اولین بار از طریق شرکت فرهیختگان حامی علم و صنعت اجرا شده است.

سامانه فراوری اعداد تصادفی کوانتومی اولین محصول صنعتی در حوزه فناوری کوانتومی در غرب آسیا و اولین مولد تصادفی واقعی امن با یاری فناوری کوانتومی در کشور محسوب می گردد و تامین امنیت داده در سامانه های رمزنگاری پساکوانتوم و فراوری عدد تصادفی کاملا امن با نرخ 500 مگابیت بر ثانیه به صورت برخط از ویژگی های مهم این محصول است.

بعلاوه این محصول قابلیت استفاده بدون حضور اپراتور با استفاده از رابط کاربری هوشمند را دارد و در زیرساختهای اقتصادی و بانکی فعلی برای افزایش امنیت قابل استفاده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "فراوری عدد تصادفی کوانتومی با نرخ بالا و قابل قبول ممکن شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری عدد تصادفی کوانتومی با نرخ بالا و قابل قبول ممکن شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید