تنگه شگفت انگیز چاهکوه قشم

به گزارش وبلاگ دوین، تنگه شگفت انگیز چاهکوه در 70 کیلومتری شهر قشم در کنار روستای چاهوی شرقی جزیره قشم، با حفره ها و دالان ها و اشکال اعجاب آور در دیواره های خود، هر بینندهای را مبهوت می نماید. نظیر این پدیده زمین شناسی در آلمان، انگلیس، چین، آمریکا و چند کشور دیگر نیز وجود دارد.

تنگه شگفت انگیز چاهکوه قشم

تنگه چاهکوه، دره ای به عمق 100 متر و پدیده ای شگفت از فرسایش سنگ های رسوبی زمین است. این دره یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری جزیره قشم است. این دره شگفت انگیز، در دل کوه سنگی یکپارچه که به شکل ضربدر برش خورده قرار گرفته است.

علت نام گذاری چاهکوه وجود چاه هایی است که در ابتدای دره حفر شده است. چند چاه کم عمق و کانال هایی برای راهنمایی آب، از سوی اهالی روستای چاهو حفرشده و زیبایی این تنگه را دوچندان می نماید. ازآنجاکه با توجه به گرم و خشک بودن منطقه، آب شیرین ذخیره شده ارزش بالایی دارد، این چاه ها محل ذخیره آب باران است. این کانال ها و چاه ها، قدمتی باستانی دارند و از زمان های دور برای تأمین آب شیرین اهالی این بخش از جزیره مورداستفاده قرار داشته است.

چاهکوه در ابتدا عریض و با دیواره های بلند در برابر دیدگان مخاطب ظاهر می گردد، ولی به تدریج از عرض آن کاسته تا جایی که عبور از میان آن سخت می گردد، این در حالی است که ارتفاع دیواره ها همچنان زیاد است و به همین علت داخل دره نور کمی وجود دارد. دیواره های دره شیارها و خطوط فرسایشى موازى متعددى را نشان می دهند که بعضاً این شیارها عمق بیشترى پیداکرده و فرم های قاشقى یا قیفى را به خود می گیرند.

جنس دیواره ها عمدتاً از ماسه سنگ آهکى سست بوده و به علت وجود میان لایه های مارن قرمز، سیلت و آهک شاهد انحلال و فرسایش های شدید در این بخش ها هستیم به نحوی که در تمامى طول دیواره دره حفره ها متعدد کوچک و بزرگ نمایان هستند. به نظر می رسد چاه های کم عمق آب که مورداستفاده اهالى قرار می گیرد به وسیله دست حفارى شده اند اما این حفارى در ادامه حفرات انحلالى عمیق صورت پذیرفته و درواقع کار طبیعت به وسیله بشر تکمیل شده است. بعلاوه در طول دره اصلى و دره عمود بر آن کانال باریک جوى مانندى دیده می گردد که ظاهراً براى راهنمایی و انتقال آب دره ها به داخل چاه حفرشده است.

تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های ژئوپارک قشم است و تا به امروز اقدام هایی در حد تائید سازمان یونسکو در این تنگه صورت گرفته است. جاده به طول 4 کیلومتر، ساخت سرویس بهداشتی، نصب چند تابلو آموزشی و زیست محیطی، نصب سطل زباله، ساخت پارکینگ و دایر کردن کیوسک نگهبانی ازجمله اقدام سازمان منطقه آزاد قشم در این تنگه گردشگری به شمار می آید.

همان طور که گفتیم، تنگه چاهکوه جزو بهترین جاذبه های قشم است. تعداد بازدید کننده های تنگه چاهکوه در ایام نوروز حدود 46 هزار نفر اعلام شده است، پیش بینی می گردد با داشتن برنامه در سال های آینده این تعداد در 5 سال آینده به 600 هزار نفر تا یک میلیون نفر برسد.

برای بازدید از این پدیده زیبا با تور قشم وبلاگ دوین همراه شوید.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ دوین

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "تنگه شگفت انگیز چاهکوه قشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگه شگفت انگیز چاهکوه قشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید