برنامه شگفت انگیز امارات در اعماق فضا ، همسایه جنوبی ایران در پی کشف اسرار شگفت انگیز کائنات

به گزارش وبلاگ دوین، زومیت نوشت: ماموریت سیارکی امارات که احتمالا در سال 2028 پرتاب خواهد شد، می تواند به پرده برداری از اسرار اجرام فراتر از نپتون یاری کند.

برنامه شگفت انگیز امارات در اعماق فضا ، همسایه جنوبی ایران در پی کشف اسرار شگفت انگیز کائنات

امارات با همکاری دانشگاه کلرادو بولدر آمریکا میخواهد ماموریت مورد بحث را در سال 2028 پرتاب کند. اماراتی ها به ماموریت کاوش کمربند سیارکی به عنوان دنباله ای مناسب برای امید، فضاپیمای مریخی پیروز خود نگاه می نمایند؛ کاوشگری که در سال 2021 به مدار مریخ رسید و از آن موقع تا به امروز مشغول مطالعه جو رقیق سیاره سرخ و تغییرات اقلیمی فصلی آن بوده است.

ساره امیری، رئیس آژانس فضایی امارات، هنگام اعلام دومین ماموریت میان سیاره ای این کشور گفت: ماموریت جدیدی که برای کاوش در کمربند سیارکی انجام می دهیم، دوباره ما را به سطح دیگری از پیچیدگی و رشد توانایی ها می برد و نشان دهنده جهش رو به جلویی بزرگ برای توسعه بخش فضایی امارات است.

بااین حال آنچه در سال 2021 به تفصیل بیان نشد، سیارک های خاصی بود که کاوشگر امارات با آن ها بازدید خواهد نمود. اما اکنون به لطف پوستری که ماه آینده در کنفرانس سیارک ها، دنباله دارها و شهاب ها ارائه خواهد شد، از اسامی این سیارک ها آگاه شده ایم.

فضاپیمای امارات پس از گرفتن یاری های گرانشی از زهره، زمین و مریخ، با هفت سیارک کمربند اصلی سیارک ها روبرو خواهد شد. از این بین، فضاپیما از شش سیارک با سرعتی بالا بازدید خواهد نمود و درنهایت به سراغ سیارک 269 جاستیشا خواهد رفت. لیست هفت سیارک هدف کاوشگر امارات به شرح زیر است:

  • پرواز گذری: سیارک 10253 وستروالد
  • پرواز گذری: سیارک 623 کایمرا
  • پرواز گذری: سیارک 13294 روکاکس
  • پرواز گذری: سیارک 23871
  • پرواز گذری: سیارک 59980
  • دیدار نزدیک: سیارک 269 جاستیشا

سیارک 269 جاستیشا نسبتا بزرگ است و قطر آن به حدود 53 کیلومتر می رسد. آن طور که چند سال پیش، اخترشناسان مرکز تاسیسات تلسکوپ فروسرخ و رصدخانه نجومی دانشگاه ملی سئول کشف کردند، نکته جالب درباره این سنگ فضایی، رنگ مایل به قرمز آن است.

رنگ قرمز 269 جاستیشا احتمالا ناشی از وجود ترکیباتی آلی به نام تولین در سطح آن است. تولین در پلوتو و دیگر اجرام یخی واقع در بخش بیرونی منظومه شمسی به وفور یافت می گردد. درنتیجه احتمال می رود این سیارک پیش از آنکه به بخش درونی منظومه شمسی راه یابد، در محدوده فراتر از نپتون شکل گرفته باشد.

اگر منشاء جاستیشا واقعا به دوردست ترین نقاط منظومه شمسی بازگردد، ماموریت سیارکی امارات یک صندلی ردیف جلو دراختیار دانشمندان قرار می دهد تا به طور دقیق از ماهیت و خصوصیات اجرام بزرگی که فراتر از نپتون مستقر هستند، آگاه شوند.

براساس برنامه کنونی، پیش بینی می گردد که پرواز از کنار نخستین سیارک در سال 2030 اتفاق بیفتد و پیش از دیدار با 269 جاستیشا در سال 2034، پنج پرواز گذری دیگر انجام گردد. در دیدار با واپسین هدف، فضاپیما با استفاده از سامانه پیش رانش خورشیدی و الکتریکی خود، ترکیب سطحی، زمین شناسی و میدان گرانشی جاستیشا را از مدارهای متعدد با ارتفاع های مختلف آنالیز خواهد نمود.

از دیدگاه علمی، ماموریت سیارکی امارات درصدد شرح بهتر منشاء و تکامل سیارک های غنی از آب و بعلاوه درک پتانسیل آن ها به عنوان انبار منابع برای ماموریت های اکتشافی آینده در فضای دوردست است.

علاوه بر اهداف علمی، جلب توجهات عموم به کاوش های فضایی، هدف دیگر محسوب می گردد. مقام های امارات امیدوارند که فضاپیماهایی مانند کاوشگر سیارکی و مدارگرد مریخی امید، الهام بخش نسل جدیدی از دانشمندان و مهندسان در خاورمیانه شوند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "برنامه شگفت انگیز امارات در اعماق فضا ، همسایه جنوبی ایران در پی کشف اسرار شگفت انگیز کائنات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنامه شگفت انگیز امارات در اعماق فضا ، همسایه جنوبی ایران در پی کشف اسرار شگفت انگیز کائنات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید