باورهای عامیانه در خصوص سویه ناشناخته کرونا، امیکرون جایگزین دلتا می گردد؟

به گزارش وبلاگ دوین، اگرچه به گفته کارشناسان بخش بهداشت و درمان، اطلاعات کافی در مورد رفتار سویه نو کرونا موسوم به اومیکرون در دست نیست، اما گاهی باورهای عامیانه ای در میان کاربران فضای مجازی در این باره دست به دست می گردد و بعضی ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

باورهای عامیانه در خصوص سویه ناشناخته کرونا، امیکرون جایگزین دلتا می گردد؟

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ دوین، کرونا که آمده بود همه از شیوع یکباره آن شوکه بودیم و نگران! اما در بین همه استرس هایی که این بیماری برای ما ایجاد نموده بود شایعات و واقعیت های پیرامونش تبدیل به سوهان جسم و روح جمعی ما شد به نحوی که با جهش های تازه این بیماری هنوز هم انتشار بعضی این مطالب گاها کذب یا اغراق آمیز منجر به نگرانی مردم می گردد.

بعضی هم بدون آنکه مطالعه ای درباره گونه های تازه ویروس نمایند هر مطلبی را که در فاضی مجازی می بینند دست به دست می نمایند و به انتشار اخبار نگران نماینده دامن می زنند و بی آنکه خیلی متوجه باشند با ناآرام کردن فضای افکار عمومی جامعه از خود این بیماری خطرناک تر عمل می نمایند. سوال ها و نگرانی های بی شماری در باره این بیماری در اذهان عمومی مطرح است.

حالا با ورود سویه امیکرون به کشور باز هم شاهد انتشار همین دست اخبار و مطالب هستیم لذا سعی کردیم با استفاده از نظر متخصصان و پزشکان تکلیف پاسخ این سوال ها از خط ملتهب شایعات جدا کنیم تا با شناخت هرچه بهتر این بیماری رفتار منطقی تری نسبت به خبرهای داغ و لحظه به لحظه فضای مجازی داشته باشیم.

اگرچه به گفته کارشناسان بخش بهداشت و درمان، اطلاعات کافی در خصوص رفتار سویه تازه کرونا موسوم به اومیکرون در دست نیست، اما گاهی باورهای عامیانه ای در میان کاربران فضای مجازی در این باره دست به دست می گردد و بعضی ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

این باورهای عامیانه به جای منابع موثق و صاحب صلاحیت که در این مورد کارشناسان و مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، از سوی کاربران ناشناخته منتشر، و گاهی نیز به سرعت به وسیله بازنشر سایر کاربران توسعه می یابد؛ باورهایی که اگر به نظر یک کاربر فضای مجازی نزدیکتر و با تجربه زیسته اش کمی همخوان تر باشد، بدون تجزیه و تحلیل آن را لایک و بازنشر می نماید.

این باورهای سطحی و فاقد بنیه علمی و پژوهشی در بعضی از موارد کارشناسان این بخش را به روشنگری وا می دارد تا جایی که اخیرا دکتر ایلاد علوی، فوق تخصص بیماری های عفونی بیمارستان لقمان حکیم به بعضی از این باورها واکنش نشان داد.

*واکسیناسیون و ابتلا در گذشته مصونیت ایجاد نمی نماید

وی در تبیین یکی از این باور غلط مبنی بر در معرض خطر بودن افرادی که پیش تر به کرونا مبتلا شده اند، توضیح داد: تمامی افراد در معرض خطر ابتلا به سویه تازه هستند و نباید تصور گردد که واکسیناسیون و ابتلا در گذشته، ایمنی لازم برای مقابله با امیکرون را فراهم می نماید.

به گفته وی این عبارت برای جلب توجه بیشتر افراد واکسینه شده و آنهایی که در گذشته درگیر کرونا شده بودند، بیان شده است زیرا احتمال ابتلا در این افراد هم وجود دارد.

وی افزود: این موضوع در خصوص ریسک ابتلای بچه ها نیز مطرح است زیرا بچه ها نیز از ابتلا به اومیکرون مصون نیستند؛ از طرفی واکسیناسیون هم برای این گروه سنی کامل نشده است.

*بیماری زایی امیکرون کمتر نیست

علوی با اشاره به تایید ادعای قدرت انتقال بالای امیکرون در مطالعات علمی، توضیح داد: با توجه به فقدان اطلاعات کافی در خصوص رفتار سویه امیکرون، کم رنگ شدن رعایت اصول بهداشتی و هر اقدامی که امکان رعایت را محدود کند، نگران نماینده خواهد بود.

احمد مجتهدی، معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز می گوید: در ارتباط با بیماری زایی این ویروس مباحث زیادی مطرح می گردد که به مطالعه احتیاج دارد اما به طور معین ادله علمی مبنی بر اینکه بیماری زایی اومیکرون کمتر باشد، در دست نیست.

وی گفت: حتی اگر بنا بر این باشد که بیماری زایی اومیکرون کم است، تعداد بستری های اومیکرون به علت سرایت پذیری بالای آن زیاد خواهد بود و در نتیجه سطح خدمات کاهش خواهد یافت که این امر به نوبه خود می تواند تلفات را در موج ششم کرونا افزایش دهد.

* دریافت دو نوبت واکسن کفایت نمی نماید

وی به تاثیر واکسیناسیون کرونا روی اومیکرون نیز اشاره و اعلام کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، دریافت دو نوبت واکسن کفایت نمی نماید و تزریق دز سوم الزامی است.

به گفته وی افرادی که یک نوبت واکسن دریافت نموده اند، درست مثل فرد واکسن نزده هستند و دریافت دو دز واکسن هم کفایت نمی نماید و دریافت دز سوم برای آنان الزامی است.

وی با تاکید بر اینکه درصد ابتلا و مرگ ومیر ناشی از کرونا در بین افرد واکسینه پایین است، به یکی دیگر از باورهای سطحی اشاره و اعلام کرد: فرایند واکسیناسیون باید تکمیل گردد و توصیه اساسی تا زمانی که سویه های تازه کرونا غیرفعال و از حالت همه گیری خارج گردد، دریافت منظم واکسن است.

*برای دز سوم می توانید هرنوع واکسنی دریافت کنید

معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه افزود: از نظر تامین واکسن مسئله ای نداریم و از جاماندگان نوبت های اول و دوم انتظار می رود تا واکسن کرونا را هرچه سریع تر دریافت نمایند؛ افرادی که سه ماه از دریافت دز دوم واکسن آنان می گذرد نیز می توانند هر نوع واکسنی را دریافت نمایند و به ویژه سالمندان و گروه های پرخطر در پی واکسن خاص نباشند.

وی در خصوص این باور غلط که افراد واکسینه شده احتیاج چندانی به رعایت پروتکل های بهداشتی ندارد، گفت: حتی اگر 95 درصد جمعیت هم طی هر سه نوبت واکسینه شوند، باز هم رعایت پروتکل ها الزامی است زیرا در صورت رعایت نکردن آنها، تاثیر واکسن کاهش می یابد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه در سوی دیگر معتقد است که افراد بالای 18 سال با مراجعه به مراکز واکسیناسیون، دُز سوم واکسن کرونا را باید بدون توجه به نوع آن دریافت نمایند و در حقیقت بر تاثیر دریافت نوبت سوم همه واکسن ها مهر تایید می زند.

*دلمیکرون وجود ندارد

بعلاوه طی روزهای گذشته اخباری درباره انتشار دلمیکرون نیز منتشر شد که پیغام طبرسی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا بیان داشت:در اروپا و آمریکا چون به صورت همزمان سویه دلتا و امیکرون در حال چرخش است و ممکن است بعضی از افراد مخصوصاً آنهایی که دچار نقص ایمنی هستند، به این دو ویروس گرفتار شوند، نام ابتلای آنها دلمیکرون نامیده شده و نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورها از جمله هند هم چنین سویه ای گزارش نشده است.

*سرعت انتقال Omicron چقدر است؟

طبرسی گفت: همانطور که گفتیم سرعت انتقال اومیکرون چندین برابر دیگر سویه های کروناست. این به معنی است که اگر شما پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنید، این ویروس می تواند در کمتر از سی ثانیه منتقل گردد و دیگران را هم درگیر کند.

*اومیکرون انتها کرونا است؟

پیدایش واریانت تازه یک مسئله اجتناب ناپذیر است. همان گونه که ویروس آنفولانزا سال هاست دچار جهش می گردد و از بین نمی رود، کرونا هم ممکن است از بین نرود. تنها راه حل موجود این است که بدن مان را در مقابل این ویروس همچون آنفولانزا مقاوم کنیم تا عوارض ناشی از آن را به حداقل برسانیم.

مسعود یونسیان درباره روش های پیشگیری از مبتلا شدن افراد به واریانت اُمیکرون گفت: طبق تحقیقات و اطلاعاتی که تا به امروز به دستمان رسیده، شدت آن برای فردی که به این ویروس مبتلا می گردد، خوشبختانه نسبت به واریانت های قبلی از جمله دلتا کمتر خواهد بود. باتوجه به همین امر، این واریانت برای خود آن فردی که به این ویروس مبتلا می گردد نگرانی به نسبت کمتری دارد، اما به علت این که فرد مبتلا شده تعداد افراد بیشتری را به این بیماری مبتلا می نماید و این امر موجب جهش ویروس می گردد، نگرانی هایی را در پی خواهد داشت.

*نباید در فضای بسته حضور داشته باشیم

به گفته دبیر کمیته تخصصی اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری ویروس کرونا وقتی تعداد زیادی از افراد حتی با درصد پایین کشندگی به این ویروس مبتلا شوند خطرات بیشتر می گردد.

دبیر کمیته تخصصی اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری ویروس کرونا ادامه داد: باید علاوه بر حفظ سلامتی خود، از سلامت خانواده، دوستان، نزدیکان و ... نیز محافظت کنیم و روش های پیشگیری این بیماری با مدل های قبلی تفاوتی ندارد و تنها به خاطر اینکه سرایت پذیری اُمیکرون نسبت به قبلی ها بیشتر است، باید سختگیری بیشتری داشته باشیم. اگر در گذشته و شیوع سویه های قبلی می گفتیم در فضاهای بسته بیشتر از نیم ساعت حضور نداشته باشیم، در حال حاضر در صورت عدم ضرورت نباید در فضای بسته حضور داشته باشیم و باید در حال حاضر هم به مسئولیت فردی و هم به مسئولیت اجتماعی توجه ویژه ای کنیم.

به گفته دبیر کمیته تخصصی اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری ویروس کرونا خطر این ویروس برای هر فرد مبتلا شده بیشتر از سویه های قبلی نیست، اما افزایش تعدا مبتلایان برای جامعه خطرناک خواهد بود. اقدامات پیشگیری همچون قبل است و هموطنان فقط باید رعایت بیشتری داشته باشند. بعلاوه مطمئن ترین روش پیشگیری به علت نشان دادن اثر بخشی خود در گذشته، تکمیل واکسیناسیون است و تجربه نشان داده ما متاسفانه استفاده از ماسک و دستورلعمل های بهداشتی را به صورت کامل رعایت نمی کنیم، به همین دلیل بهتر است در کنار رعایت دستورالعمل های بهداشتی از روش های دیگری مانند تزریق واکسن استفاده کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا امیکرون می تواند انتها کرونا باشد گفت: در آینده هر موضوعی ممکن است رخ دهد و ما نمی توانیم این موضوع را پیش بینی کنیم، بهتر است در حال حاضر روی شرایط فعلی خود متمرکز شویم و بر روی احتمالات فکر خود را مشغول نکنیم.

در نهایت آنچه اهمیت دارد این است که نه تنها سویه اُمیکرون بلکه سویه های قبلی و حتی بعدی هم تنها در شرایطی کنترل می شوند که در وهله واکسیناسیون عمومی در دزهایی که وزارت بهداشت تاکید داشته انجام می گیرد و همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم رعایت گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "باورهای عامیانه در خصوص سویه ناشناخته کرونا، امیکرون جایگزین دلتا می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورهای عامیانه در خصوص سویه ناشناخته کرونا، امیکرون جایگزین دلتا می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید