از کریسیدا تا کمری؛ راهی که تویوتا آمد

به گزارش وبلاگ دوین، کریسیدا نام همه آن چیزی است که جامعه ایران را شیفته چهره جدید تویوتا کرد. اگر تا قبل از دهه 70 خورشیدی عمده محصولات تویوتا را تولیداتی خشن، زمخت و ساده، یا کوچک و کند (به جز سلیکا) تشکیل می دادند، عرضه کریسیدا در اوایل دهه 90 میلادی به بازارهای جهانی و ورود سریع خودرو به بازار ایران موجب شد تا این سدان کشیده به محبوب ترین خودرو تویوتا در این دهه بدل گردد و به غیر از بعضی نهادهای حکومتی، حتی به ناوگان پلیس کشور هم راه یابد.

از کریسیدا تا کمری؛ راهی که تویوتا آمد

سواری این خودرو نرم تر از نسل گذشته خود شده بود. ضمن اینکه طراحی بدنه و کابین هم ارتقای چشمگیری پیدا نموده و سواری به لطف یک موتور و گیربکس بهتر و قوی تر لذتبخش تر از همواره بود. این روند تکامل اما در نسل قبلی کمری که مدت هاست جانشین کریسیدا در بازارهای جهانی شده به حد اعلای خود رسیده به طوری که سدان متوسط ژاپنی به رغم سال ساخت قدیمی تر از اغلب رقبای 2018 گران تر و پرطرفدار است.

اینجا ضمن یادآوری تاریخچه پرافتخار کریسیدا، به صورت کوتاه به مقایسه پیشرفت های تویوتا در نحوه معماری فنی موتور و گیربکس سدان متوسط خود یعنی کمری 2016 نسبت به نسخه 1991 کریسیدا می پردازیم. کریسیدا 1991 چه در چنته داشت؟ در پرونده این سدان ژاپنی 4.69 متری نکات مهمی هست که می تواند دلایل محکمی برای موفقیتش باشد.

اول اینکه این سدان ژاپنی 1420 کیلویی دیفرانسیل عقب بود. موردی که مستقیما باعث افزایش لذت رانندگی خودرو مخصوصا در نسخه های شش سیلندر می شد. دومین مورد هم به آرایش موتور و نحوه اتصال آن به گیربکس اتوماتیک و چهار دنده ای برمی شود که ساخت کارخانه مشهور آیسین بوده و در نسخه فول آپشن کریسیدا غوغا می کرد. موتور سه لیتری، شش سیلندر و 190 اسبی کریسیدا با کد 7M-GE یک نسخه 24 سوپاپ انژکتوری بود که دقیقا 250 نیوتن متر گشتاور داشت و در دهه 70 خورشیدی در مقایسه با پیشرانه های کاربراتوری متداول در ایران، یک محصول انقلابی با قیمت متوسط به نظر می رسید. کیفیتی که در نهایت هم باعث شتاب خوب کریسیدا می شد و هم مصرف سوخت خودرو را در مقایسه با محصولات اروپایی تا زیر 9 لیتر کاهش می داد و صدای کمی را هم به کابین منتقل می کرد.

کولر و کول باکس در کنار چهار شیشه برقی، قفل مرکزی، آینه برقی، فرمان هیدرولیک، رادیوپخش باکیفیت و آنتن برقی از جمله امکانات جالب کریسیدا بود. مواردی که در کمری 2016 چندین پله ارتقا یافته و به تحول ساختاری سدان متوسط تویوتا منجر شده است. کمری 2016 چقدر با کریسیدا تفاوت دارد؟ دیروز در آنالیز ویژگی های موتور دیفندر 2020 و دیفندر کلاسیک به موتور میلدهیبرید و نیمه برقی این خودرو تازه وارد و انگلیسی اشاره کردیم. راهی که کمری آن را از سال ها قبل شروع نموده و مسیری تازه در شیوه مهندسی بخش نیرو محرکه خودرو ایجاد نموده است. کمری 2016 که در ایران به شدت پرطرفدار است، درست مثل کریسیدا از موتور بنزینی تنفس طبیعی، انژکتوری و خطی استفاده می نماید که در هر سیلندر چهار سوپاپ دارد. منتها کمری با اتصال سامانه زمان بندی متغیر سوپاپ ها و استفاده از موتور اتکینسون در کنار موتور بنزینی 2500سی سی چهارسیلندر خود، توانسته هم میزان مصرف سوخت و انتشار آلاینده را بهبود بخشد و هم در مواقع ضرور، توان بیشتری به راننده برای شتاب گیری بدهد.

در واقع ترکیب موتور 180اسبی بنزینی با یک موتور الکتریکی مخصوص موجب شده تا در نسخه هیبریدی مصرف سوخت کمری 2016 تا پنج لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش یابد. این اتفاقات در حالی اتفاق افتاده که کمری برخلاف کریسیدا دیفرانسیل جلو است و از گیربکس شش سرعته اتوماتیک بهره می برد و طیف وسیع تری از امکانات را در کنار طول 4.82 متری به خریدارانش ارائه می نماید. خب همه این اتفاقات در حالی اتفاق افتاده که تنها 160 کیلو وزن این سدان افزایش یافته و با قدرت 200 اسب بخار، هم شتاب و هم کیفیت سواری بهتری عاید خریداران نموده و هم با توجه به افزایش مقاومت شاسی و اتاق، نمره کامل و پنج ستاره را از تست های موسسات بزرگ آزمایش ایمنی در اروپا و آمریکای شمالی دریافت نموده است.

منبع: دیوار

به "از کریسیدا تا کمری؛ راهی که تویوتا آمد" امتیاز دهید

1 کاربر به "از کریسیدا تا کمری؛ راهی که تویوتا آمد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از کریسیدا تا کمری؛ راهی که تویوتا آمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید