50 درصد فراوریات صنایع دستی خراسان جنوبی در منطقه ها روستایی فراوری می گردد

به گزارش وبلاگ دوین، خبرنگاران/خراسان جنوبی سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: 90 درصد فعالان صنایع دستی خراسان جنوبی را بانوان تشکیل می دهند و 50 درصد فراوریات صنایع دستی این استان در منطقه ها روستایی فراوری می گردد.

50 درصد فراوریات صنایع دستی خراسان جنوبی در منطقه ها روستایی فراوری می گردد

زهره اسدپور، امروز سه شنبه 28 دی ماه اضافه کرد: زنان نیمی از جمعیت روستایی کشور را تشکیل می دهند که از قدیم در کنار فعالیت های دامداری و کشاورزی به فراوری انواع صنایع دستی نیز اشتغال داشته اند و زنان روستایی، پیشرو در فراوری محصولات صنایع دستی استان هستند.

به گزارش وبلاگ دوین، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی، وی گفت: مهمترین تاثیری که صنایع دستی در روستاها برجا گذاشته، خوداشتغالی زنان روستایی و در نتیجه توانمندسازی آنان برای ارتقا و بهبود شرایط زندگی است بعلاوه اشتغال زنان روستایی در حوزه صنایع دستی یک ضرورت اجتماعی و فرصت مالی برای کشور است که توسعه روستایی را به همراه دارد.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: در این استان نیز فراوری درصد بالایی از محصولات صنایع دستی برعهده زن روستایی است و این زنان توانمند در زمینه فراوری انواع پارچه دستباف شامل حوله، برک، مله، جاجیم، انواع گلیم، پلاس، گوهرسنگ، رودوزی های سنتی و حصیربافی فعال بوده و سهم عمده ای از پیکره فراوری صنایع دستی خراسان جنوبی و ایران را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: خراشاد، شورستان، سیدال، دهسلم، میغان، کوشه، ماه بانو، خیرآباد، چرمه، خانکوک، فلک، شیر مرغ، گارجگان، بیهود، حاجی آباد و خدآفرید از جمله روستاهای فعال خراسان جنوبی در فراوری صنایع دستی هستند.

اسدپور اظهار کرد: از ابتدای امسال تا به امروز 2 میلیون و 450 هزار و 250 مترمربع بافته های داری، جاجیم و پارچه دست بافت در استان خراسان جنوبی فراوری شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین فراوریات صنایع دستی استان به پارچه های دستباف اختصاص دارد اضافه کرد: یک میلیون و 556 هزار و 400 قطعه تراش سنگ، محصولات چرم، سفال و سرامیک و سوزن دوزی در 9 ماه گذشته فراوری شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "50 درصد فراوریات صنایع دستی خراسان جنوبی در منطقه ها روستایی فراوری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "50 درصد فراوریات صنایع دستی خراسان جنوبی در منطقه ها روستایی فراوری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید