رونمایی از مولاژ تخته بازی شهر سوخته در موزه جنوب شرق

به گزارش وبلاگ دوین، میراث آریا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، رونمایی از مولاژ تخته بازی شهر سوخته در موزه جنوب شرق صورت پذیرفت.

رونمایی از مولاژ تخته بازی شهر سوخته در موزه جنوب شرق

آیین رونمایی از مولاژ تخته بازی شهر سوخته با حضور مسئولان دستگاه های اجرایی و دوستداران میراث فرهنگی در موزه منطقه ای جنوب شرق در زاهدان برگزار گردید.

رضا گنجعلی، معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در این مراسم اظهار کرد: یک شی چوبی مستطیل شکل از جنس آبنوس در سال 1356 در حفاری شهر سوخته سیستان کشف و به عنوان تخته بازی مشهور شد.

او ادامه داد: مولاژ این تخته بازی به وسیله علی کیخواه آریا از هنرمندان معرق استان ساخته شده و در موزه منطقه ای جنوب شرق در معرض دید علاقمندان گذاشته شده است.

گنجعلی از اهداف رونمایی از این مولاژ به آشنایی علاقمندان با آثار کشف شده در حفاری شهر سوخته اشاره نمود و اضافه کرد: همایش های کشف روش این بازی چوبی با حضور شطرنج بازان جهان و باستان شناسان متبحر برگزار خواهد شد و بعد از کشف روش بازی، این تخته بازی به عنوان صنایع دستی برند استان و ایران برای جامعه هدف 7 میلیارد و 901 میلیون نفر کره زمین فراوری و رقیب بازی شطرنج یا تخته نرد خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: یکی از برنامه های مهمی که در دستور کار داریم، اینست که این بازی را که قدیمی ترین بازی فکری جهانست، به تمام جهان معرفی کنیم.

او گفت: در این راستا همایش ها و رویدادهای مختلفی برگزار خواهیم کرد تا علاوه بر کشف روش بازی آن، تمدن شهر سوخته و سیستان را به جهانیان بشناسانیم.

منبع: همگردی

به "رونمایی از مولاژ تخته بازی شهر سوخته در موزه جنوب شرق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از مولاژ تخته بازی شهر سوخته در موزه جنوب شرق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید