رخت نو بر تن کوچه های بن بست

به گزارش وبلاگ دوین، کارشناسان شهرداری منطقه16 عنوان می نمایند که یکی از چالش های موجود بر سر راه نوسازی بافت های فرسوده، کوچه های بن بست هستند.

رخت نو بر تن کوچه های بن بست

وبلاگ دوین / رضا نیکنام: کوچه های بن بست بیشتر در محله های جنوب شهر دیده می شوند و ساکنان این کوچه ها به دلیل نبود دسترسی مناسب، با محدودیت تردد و حتی کمبود امنیت روبرو هستند. با این وجود به گفته این کارشناسان در شرایطی که بافت فرسوده شهرمان تاب و تحمل حوادث غیرمترقبه ای مثل زلزله، حتی به میزان کم را ندارد، نمی توان نسبت به این موضوع بی تفاوت بود. در روزهایی که موانع دست و پاگیر زیادی بر سر راه نوسازی بافت فرسوده وجود دارد، به ثمر رسیدن کوشش دفتر توسعه محله های جوادیه و نازی آباد برای عمران و آبادانی منطقه16 و رونق ساخت وساز جای تأمل دارد. محمدحسین کناری مدیر دفتر توسعه محله های جوادیه و نازی آباد در این باره بیشتر شرح می دهد.

  • پروژه های نوسازی عظیم در راه جوادیه

به گفته مدیر دفتر توسعه محله های جوادیه و نازی آباد، عظیم ترین پروژه نوسازی منطقه16 در 3فاز عملیاتی در محله جوادیه در حال اجرا است که با تحقق آن اتفاق های خوبی در زمینه مشارکت های مردمی رقم خواهد خورد. این پروژه از شرق به غرب جوادیه یعنی عظیمراه شهید نواب صفوی به سمت دشت آزادگان قابل مشاهده است.

محمدحسین کناری می گوید: کوچه شهید ظهیری محله جوادیه از لحاظ تراکم جمعیت، تعداد ساختمان ها و مساحت منحصربه فرد است. در این کوچه باریک و بلند، 8کوچه بن بست فرعی با خانه های قدیمی و فرسوده وجود داشت که در زمان وقوع حوادث طبیعی مثل زلزله بسیار آسیب پذیر بودند. به دلیل اهمیت این موضوع کارشناسان دفتر توسعه محله دست به کار شدند و با اجرای فعالیت های اجتماعی و مشاوره چهره به چهره، ساکنان کوچه های بن بست را به تجمیع و نوسازی خانه های فرسوده خود تشویق کردند که البته متقاعد کردن آنها کارساده ای نبود.

به گفته کناری، در تجمیع پلاک های فرسوده همراهی و مشارکت مردم بیش از هرچیز اهمیت دارد، چراکه مخالفت یکی از همسایه ها می تواند نوسازی را سال ها به تأخیر می اندازد. کناری تأکید می نماید: اگر اکنون تجمیع و نوسازی پلاک های فرسوده در 6معبر بن بست موجود در کوچه شهید ظهیری به طور کامل اجرا شده، این موفقیت را باید نتیجه کوشش کارشناسان دفتر توسعه محلی در تغییر نگاه اهالی و اصلاح تصور اشتباه آنها در تجمیع پلاک های فرسوده دانست. فرایند نوسازی در فاز سوم، یعنی در 2بن بست به جامانده، با سرعت خوبی در حال اجرا است تا همچون فاز اول و دوم به مرحله نهایی برسد.

  • وجود 580 کوچه بن بست در جوادیه

کوچه های بن بست محله جوادیه هرکدام ویژگی خاص خود را دارند. عرض این معابر از 80سانتی متر تا 6متر متفاوت است. تعداد خانه ها هم در این بن بست ها زیاد و متفاوت است. مثلاً در محله جوادیه کوچه بن بست با عرض یک و نیم متر وجود دارد که داخل آن 4خانه ساخته شده است. همان چیزی که امیرحسین ورمرزیار رئیس ایستگاه90 آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران، در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ دوین مطرح نموده بود. وی در این باره گفته بود: یکی از چالش های اساسی ما هنگام وقوع حوادثی مثل آتش سوزی در محله جوادیه، انجام مأموریت در کوچه های بن بست است. در واقع در بیش از 85درصد ازکوچه های بن بست این محله امکان خدمت رسانی ضروری وجود ندارد.

محمد آزادی دبیر شورایاری محله جوادیه در این باره می گوید: در روزگار قدیم زندگی در کوچه های بن بست مشتری بیشتری داشت. اغلب ساکنان با هم فامیل بودند و یکدیگر را می شناختند، اما باید قبول کرد که زمانه عوض شده و سکونت در کوچه های فرسوده و بن بست، دیگر به صلاح شهفرایندان نیست و فقط نوسازی و تجمیع املاک می تواند این مسائل را رفع کند.

مدیر دفتر توسعه محله های جوادیه و نازی آباد از شناسایی 580کوچه بن بست در محله جوادیه صحبت می نماید و با بیان اینکه به طور متوسط در طول سال بین 40 تا 45کوچه با اجرای طرح نوسازی از بن بست خارج می شوند، می افزاید: عمر برخی از ساختمان های موجود در کوچه های بن بست به بیش از 50سال می رسد. در این بن بست ها 3 تا 4نسل کنار هم زندگی نموده و به هم وابسته شده اند.

  • صدور 220 پروانه ساختمانی در سال گذشته

در شرایط نامناسب مالی و از همه مهمتر تورم، صدور 220پروانه ساختمانی در محله جوادیه که سال پیش انجام شد، اتفاق عظیمی در مدیریت شهری است. به گفته مدیر دفتر توسعه محله های جوادیه و نازی آباد، اکنون منطقه16 بین مناطق بیست و دوگانه شهر تهران، در ردیف 10محله برتر قرار گرفته است. طبق آمار موجود، قبل از این تنها 10درصد نوسازی املاک در محله جوادیه اجرا شده بود که سال گذشته به 65درصد رسید.

کناری، به میزان ساخت املاک در سال گذشته اشاره و عنوان می نماید: از 220پروانه ساختمانی صادر شده در سال گذشته، 108پروژه اجرا شده و بقیه در حال اجرا است که در این بین 48مورد تجمیعی با متوسط 3پلاک فرسوده و بالاتر دیده می گردد. سال جاری هم شاهد اجرای 2پروژه مهم دیگر در محله جوادیه خواهیم بود. اول؛ تجمیع 22پلاک فرسوده در کوچه شهید رضایی با مساحت تقریبی هزار و 200مترمربع و دیگری تجمیع 14پلاک در کوچه شهید مؤمنی. اینها نشان می دهد شهفرایندان در زمینه نوسازی بیش از گذشته به مدیریت شهری اعتماد نموده اند.

منبع: همشهری آنلاین

به "رخت نو بر تن کوچه های بن بست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رخت نو بر تن کوچه های بن بست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید