باید بخش خصوصی را شریک توسعه بدانیم

به گزارش وبلاگ دوین، مراسم نکوداشت مهندس محسن خلیلی عراقی به پاس بیش از 65 سال فعالیت صنعتی و کارآفرینی، امروز با حضور فعالان بخش خصوصی و همچنین معاون اول رئیس جمهوری در سال همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار گردید.

باید بخش خصوصی را شریک توسعه بدانیم

احمد پورفلاح دبیر جشنواره تجلیل از مهندس محسن خلیلی در خصوص فلسفه برگزاری این جشنواره تأکید داشت: بدون شک برگزاری جشنواره های این چنینی به بنگاه داران و فعالان مالی، برای توسعه و تداوم فعالیت هایشان انگیزه مضاعف می دهد و همچنین گام بزرگی خواهد بود تا بتوانیم قدردان تمام بزرگان کشور در بخش های مولد باشیم.

به باور پورفلاح، محسن خلیلی عراقی اسطوره فراورینمایندگان، تشکل گرایی و سرآمد اخلاق در کسب وکار است.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این مراسم بابیان اینکه امروز دور هم جمع شده ایم تا از انسانیت تجلیل کنیم، گفت: مهندس خلیلی عراقی الگویی برای همه ماست و امیدواریم که الگوهای این چنینی در آینده تکثیر شوند.

شافعی ضمن قدردانی از حضور معاون اول رئیس جمهور در این نشست، اضافه نمود: همان زمانی که مقرر شد این مراسم برگزار گردد، جناب آقای جهانگیری بدون اینکه ما از ایشان برای حضور در مراسم درخواست کنیم، اعلام آمادگی کردند و از این بابت بسیار از ایشان قدردانیم.

رئیس اتاق ایران در ادامه به تجربیات همکاری خود با مهندس خیلی عراقی اشاره و بیان نمود: شروع کار حرفه ای من همراه با عشق و دلدادگی در کلاس درس مهندس خلیلی عراقی بود و نگاهی که در طول همکاری با ایشان داشتم، نگاه شاگرد به استاد و دقیق تر بخواهم بگویم، نگاه پسر به پدر بود.

شافعی اضافه نمود: در سال 1353 که وارد گروه صنعتی بوتان شدم، درواقع پا در خانواده ای گذاشتم که مالامال از عشق و دوستی بود. به یاد ندارم کسی مهندس خیلی عراقی را به فامیل صدا کند. بلکه ایشان آقاجان همه بودند. یکی از مهم ترین وجه تمایز ایشان در مقایسه با دیگران، تأکید مهندس خلیلی عراقی بر انسان سازی در دستگاه خود بود. به همین دلیل بود که بیشترین وقت در سازمان ایشان را به آموزش سپری می کردیم. ایشان همیشه تأکید داشتند که نباید برای کار زندگی کنیم، بلکه این زندگی است که باید برای آن کار کنیم.

رئیس اتاق ایران، آرمان گرایی، عزت نفس، مسئولیت پذیری، بردباری و اشاعه عشق را مهم ترین عوامل کامیابی مهندس خلیلی بیان کردند.

شافعی تأکید داشت: مهندس خلیلی همیشه تأکید داشتند نیرومندترین عاملی که بر تمامی کارها اثر دارد، نیروی عشق است و همیشه اصرار داشتند که باید تدبیری بجوییم تا به میل خود کارها را به بهترین نحو انجام دهیم.

آزادی و رفاه مردم از جهت توسعه صنعتی می گذرد

پس از آن محسن خلیلی عراقی که با تشویق ایستاده حضار به صندلی سخنرانی رفت، ضمن قدردانی از محمد نهاوندیان معاون مالی رئیس جمهور و رئیس اتاق ایران، گفت: درست است که سرطان، صوت را از من گرفته اما فکر کردم اگر انسانی خدمتگزار مردم باشد و برای کارآفرینان صحبت کند، باعث افتخار خواهد بود و منجر به توسعه مالی خواهد شد. گفتاری هم که خواهم داشت در راستای تعالی اقتصاد است و باید تاکید کنم که یکی از مهم ترین اصولی که باید در زندگی به آن ارج دهیم، آزادی است.

خلیلی عراقی تاکید نمود: شخص آزاد می تواند اراده خود را بر جان و مالش اعمال کند و استعدادهایش را پرورش دهد. نباید فراموش کرد که آزادی مبادله و مالکیت خصوصی دو رکن اساسی آزادی هستند و بدون این دو، رشد و توسعه و خلق ثروت در جوامع رقم نخواهد خورد.

به باور او عشق به آزادی، رفاه مردم و خیر عمومی از جهت توسعه صنعتی و تشکل گرایی محقق می گردد که مهم ترین اصول پیاد ه سازی آن ها هم آزادی است.

خلیلی عراقی در ادامه به تجربیات تحصیل در دانشگاه فنی تهران که مصادف با کودتا علیه دولت ملی مصدق بود اشاره نمود و گفت: همان زمان با چشمان خود می دیدم چطور عده ای در قبال دریافت پولی ناچیز خانه دکتر مصدق را غارت می کردند؛ همان شب تا منزل پیاده رفتم و به این فکر می کردم که توسعه صنعتی و اشاعه فرهنگ آن یک اولویت است. پس از فارغ التحصیلی به پیشنهاد پدر وارد فعالیت صنعتی شدم و خوشحالم که توانستیم در زندگی خانم های خانه دار تحول و برای 300 هزار نفر کار ایجاد کنیم.

او همچنین به سایر دستاوردهای خود در طول 70 سال فعالیت خود اشاره نمود و تاکید داشت که خیر و منفعت عمومی همیشه در صدر فعالیت های صنعتی او قرار داشته است.

خلیلی عراقی، همچنین با افتخار خود را همراه 40 ساله اتاق بازرگانی ایران و تهران دانست و گفت: در تمام این مدت کوشش کردیم که دولت ها با بخش خصوصی همراه شوند و خوشحالم که بهترین تعاملات فکری را با این دو نهاد داشتم.

او در انتها خود را به اسبی تشبیه کرد که ارابه صنعتی شدن کشور را می راند و ابراز امیدواری کرد راهی که 70 سال ادامه داده است، در دوران سالخوردگی و پس از او همچنان تداوم یابد.

نقش محسن خلیلی عراقی در توسعه ایران ماندگار خواهد بود

پس از رونمایی از تمبر، تندیس و اهدای لوح سپاس از طرف اتاق ایران به محسن خلیلی عراقی توسط اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، با ابراز خرسندی از حضور در جمع فعالان مالی، تجلیل و تقدیر از کوشش های صنعتگران را اقدامی ضروری و پسندیده توصیف کرد و گفت: نقش آقای خلیلی در توسعه ایران ماندگار خواهد بود چراکه همیشه دغدغه خدمت به میهن داشتند. ایشان و همراهانشان در برابر انواع ناملایمت ها ایستادگی کردند و چراغ صنعت را روشن نگاه داشتند.

وی ادامه داد: آقای خلیلی با توجه به وظایف و مسئولیت های اجتماعی جهت توسعه فعالیت های فراوریی خود را طی کردند و در برابر موانع سر فرود نیاوردند.

به باور معاون اول رئیس جمهور تقدیر از چنین افرادی موجب می گردد که سرمایه های اجتماعی افزایش پیدا کند و افراد جدیدی باانگیزه وارد عرصه صنعت و فراوری شوند؛ به ویژه در شرایط خطیر پیش رو که احتیاج ما را به افراد صنعت گر بیشتر نموده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: بااراده می توانیم از اقتصاد کشور حفاظت کنیم و مانع تضعیف آن شویم. دولت از مسائل و دغدغه های فراورینمایندگان خبر دارد و می داند که انتظار مردم از د ولت افق گشایی و ترسیم آینده روشن است. برای این کار باید امید را تقویت کرد و از سرمایه ها و ظرفیت های خود بهره ببریم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به دو شوک تورمی در دهه 90 و چالش هایی که برای مردم ایجاد شد، توضیح داد: درآمدهای نفتی به شدت کاهش یافته و می دانیم زندگی مردم به سختی دنبال می گردد، در این راستا به فکر خلق فرصت ها و اصلاح اشتباهات گذشته هستیم.

وی تأکید کرد: باید بیش از گذشته به بخش خصوصی توجه کنیم. نگاه توسعه گرایانه به این افراد داشته باشیم و آن ها را شریک توسعه بدانیم. امیدوارم این جهت ادامه پیدا کند و به سمت صنعتی شدن ایران حرکت کنیم.

جهانگیری بابیان اینکه از تمام فعالان مالی و بخش خصوصی دفاع می کنم، نقش محسن خلیلی عراقی را در تنظیم سند راهبردی توسعه صنعتی کشور، بسزا و اساسی دانست و گفت: یکی از اقدامات مهم ایشان تشکل گرایی است که عامل اصلی توسعه صنعت کشور محسوب می گردد.

ضرورت معرفی شخصیت های مقید به کیفیت

محمد نهاوندیان، معاون مالی رئیس جمهور برگزاری این مراسم را اقدامی مهم و اساسی دانست و سنت تجلیل از شخصیت ها را کاری با آثار مثبت اجتماعی برای ارائه و معرفی الگو به جامعه برشمرد و توضیح داد: الگوی پیروزیت، این است که شخصیت هایی مقید به کیفیت را معرفی کنیم. دادن این الگو ها هنر ماست.

وی اضافه نمود: جمع تناقض ها در وجود افراد و تجلیل از چنین چهره هایی ضروری است. تجلیل از چنین افرادی، یک واجب اجتماعی بوده و باید ادامه دار باشد.

نهاوندیان، اندیشه های خیرخواهانه مهندس خلیلی و عمل ایشان به این باور را مورد توجه قرار داد و توضیح داد: انسان مالی، علاوه بر سود و نفع شخصی، منافع جمعی را دنبال می نماید. جمع این دو ممکن است و در وجود آقای خلیلی وجود دارد. عده ای معتقدند که چنین جمعی در وجود یک نفر غیرممکن است اما این ایده اشتباهی است. اگر در یک نهاد عمومی فردی قرار بگیرد که نفع شخصی را دنبال کند خطرناک است اما عکس آن موجب تعالی می گردد.

وی پیش فرض های ثابت نشده در خصوص افراد مالی که تنها آنها را در پی منافع شخصی می دانند را مورد انتقاد قرار داد و اضافه نمود: فردی مانند مهندس خلیلی دنبال بهینه کردن سود است چراکه ایشان و افرادی مانند او مجموعه تابع مطلوبیت را دنبال می نمایند و این همان بهینه سازی است.

معاون مالی رئیس جمهور از این مجلس به عنوان اثر واقعی یاد و در ادامه با 8 خصیصه مهندس خلیلی را توصیف کرد؛ نگاه مهندسی و توجه ویژه به عدد و رقم، اداره خوب بنگاه مالی و نگاه به آینده، توجه به مفاهیم کلان مالی، نگاه تشکلی، نگاه اجماع ساز، نگاه امیدوار و با پشتکار، حمایت از اندیشه های نو و نگاه اخلاقی ویژگی های شخصیتی بودند که از نگاه نهاوندیان در وجود خلیلی عراقی هست و باید از او آموخت و مانند او بود.

تعامل، مهم ترین خصلت محسن خلیلی عراقی

علاء میرمحمد صادقی پیشکسوت و عضو هیات رئیسه اتاق تهران که از همراهان چندین ساله محسن خلیلی محسوب می گردد، ضمن بیان خاطرات و تجربیات این رفاقت قدیمی، تعامل را مهم ترین خصلت محسن خلیلی عراقی بیان کرد.

او همچنین ضمن ابراز خرسندی از این موضوع که امروز سرمایه گذار و بخش خصوصی بر خلاف گذشته مورد توجه قرار گرفته اند، تاکید داشت: رفتار و ایده های افرادی چون محسن خلیلی عراقی موجب چنین امری شده است.

مهربان، آرام، معتدل، عمیق، باهوش، اخلاق مدار، آینده نگر، متواضع، فروتنی از دیگر خصایصی بود که علاء میرمحمدصادقی در وصف خلیلی عراقی به کار برد.

در ادامه، شهیندخت خوارزمی اقتصاددان و از همراهان محسن خلیلی، با اشاره به دو پژوهش اجرا شده در رابطه با رمز ماندگاری شرکت های تجاری پیروز، این ماندگاری را به رهبران این شرکت ها نسبت داد که خودانگیختگی، پایبندی به حقیقت، عزم راسخ، نیت پاک و مهربانی از مهم ترین ویژگی های این رهبران پیروز محسوب می گردد. او تاکید داشت که مهندس محسن خلیلی عراقی را باید مصداق یک رهبر پیروز دانست.

به باور این اقتصاددان، مهندس خلیلی سال هاست که خود را وقف توسعه ایران نموده و باید در جامعه افرادی مانند ایشان تربیت کرد. خوارزمی اظهار داشت: این وظیفه اجتماعی اتاق ایران است تا چنین انسان های متعالی را پرورش دهد تا از طرفی مایه امیدواری شوند و از طرفی از مسائل بکاهند.

محسن خلیلی عراقی، مردی که در بدترین شرایط بهترین بود

مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران نیز در این مراسم گفت: در شرایطی که بواسطه تحریم ها، فقر و نابرابری و از آن مهمتر ناامیدی رواج یافته است، برگزاری چنین مراسم هایی به موقع و برای جوانان بسیار مفید است.

خوانساری تاسیس کارخانه بوتان را یک دستاورد مهم دانست و محسن خلیلی عراقی را نامدار میدان اقتصاد و مرد خستگی ناپذیری توصیف کرد که در طول فعالیت خود که رقبای زیادی پا به میدان گذاشته اند، همچنان بوتان را به روز نگه داشت و نشان داد در بدترین شرایط می توان بهترین بود.

به گفته خوانساری، محسن خلیلی عراقی بر این کوشش است تا مانیفست بخش خصوصی را برای فعالان مالی تعریف کند و در این راستا روش او مداراجویی است.

نگاه جدی به نوآوری و مسئولیت اجتماعی

در این مراسم محمد مهدی بهکیش، اقتصاددان و اولین مشاور مالی اتاق ایران ضمن نگاهی به گذشته و آشنایی خود با خلیلی عراقی، تاکید نمود: آموختن و توجه به علم و دانش مشخصه اصلی ایشان است و همین موضوع به رشد و ارتقای او یاری کرد. خلیلی نگاه جدی به نوآوری و موضوعات اجتماعی و جامعه شناسی داشت و همیشه دانش خود را در این رابطه به روز می کرد.

او در ادامه به سخنان اسحاق جهانگیری و محمد نهاوندیان در خصوص مهندس خلیلی اشاره و توضیح داد: چگونه در دولت به این زیبایی از خلیلی و امثال او تعریف می گردد اما در عمل به گونه ای دیگر رفتار می گردد و خلیلی ها مجبور می شوند 200 مرتبه به دادگاه بروند. چگونه می گردد که آقای نهاوندیان با این رویکرد می تواند در این دولت دوام آورد. من این حرف را می زنم چون ایشان را می شناسم و سال ها در اتاق ایران همکار ایشان بودم.

بهکیش اظهار امیدواری کرد که در آینده نزدیک همین روینمودهای مطرح شده در نسشت در رفتار و کنش های دولت نیز اعمال گردد.

در بخش انتهای این مراسم تعدادی از تشکل ها و اتاق های کشور با اعطای لوح به محسن خلیلی عراقی از ایشان تقدیر کردند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "باید بخش خصوصی را شریک توسعه بدانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید بخش خصوصی را شریک توسعه بدانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید