بازار 81 میلیارد دلاری فناوری های پوشیدنی
به گزارش وبلاگ دوین، بازار لباس های هوشمند هم در سال 2019 معادل 1.3 میلیارد دلار در جهان بوده که روندی روبه رشد داشته و در سال 2020 ارزش آن به 1.4 میلیارد دلار رسید.
میترا جلیلی| با شیوع کرونا بازار فناوری های پوشیدنی در سال 2020 رونق ویژه ای گرفت و حالا مؤسسه پژوهشی گارتنر پیش بینی کرده است که این فرایند در سال 2021 نیز ادامه دارد و ارزش بازار این بخش از فناوری به 81.5 میلیارد دلار خواهد رسید.
دلیل محبوبیت فناوری های پوشیدنی
با شکل گیری موج نخست کرونا کسب و کار ها در سراسر جهان به سوی دورکاری تغییر موضع دادند و به همین دلیل هم بازار ابزار و فناوری های مرتبط با دورکاری داغ شد و تقاضا برای آن افزایش یافت.
این تقاضا نه تنها کامپیوتر های خانگی، لپ تاپ، دوربین و سایر وسایل دیجیتال را شامل می شد بلکه سهم عمده آن به فناوری های پوشیدنی اختصاص یافت. رانتیج اتول، محقق ارشد مؤسسه پژوهشی گارتنر دراین باره گفت:
علاقه زیاد کاربران و استقبال مناسب آنان از فناوری های پوشیدنی درست مانند یک کاتالیزور برای رشد این بازار عمل کرده و انتظار می رود در سال 2021 رقمی که کاربران جهان برای این فناوری هزینه می کنند حدود 18.1 درصد نسبت به سال 2020 افزایش یابد.
گفتنی است که در سال 2020 درمجموع کاربران 69 میلیارد دلار برای این فناوری هزینه کردند. این محقق ارشد گارتنر همچنین گفت: درطول قرنطینه معرفی ابزار های سلامت که توانایی تشخیص نشانه ها و علائم اولیه کووید 19 را دارند فرصتی عالی را در اختیار کمپانی های تولیدکننده فناوری های پوشیدنی قرار دادند تا این بازار به یک نقطه عطف دست یابد و ره صدساله را یک شبه طی کند.
یکی دیگر از دلایل افزایش استقبال مردم از فناوری های پوشیدنی در سال کرونایی 2020 این بوده است که سازندگان این فناوری های پوشیدنی بر افزایش دقت سنسور ها تمرکزی ویژه داشته اند. تلاش برای کوچک تر و مینیاتوری شدن سنسور ها هم در تحریک بازار فناوری های پوشیدنی بی تأثیر نبوده است.
اتول ادامه داد: این سنسور های بسیار کوچک در فناوری های پوشیدنی ازجمله انگشتر Oura، برچسب های Spire Health و... به کار رفته اند. گارتنر پیش بینی می کند که تا سال 2024 قابلیت های کوچک سازی فناوری های پوشیدنی رشدی چشمگیر خواهد یافت و 10 درصد این فناوری های پوشیدنی تقریباً نامرئی خواهد شد.
چنین فناوری های پوشیدنی می تواند جامعه سالمندان که نیاز به برخی ابزار های پزشکی دارند، اما نمی خواهند این ابزار ها به چشم بیایند و کسی متوجه آن ها شود بسیار پرطرفدار خواهد بود.
به عنوان مثال بسیاری از سالمندان به سمعک نیاز دارند، ولی ترجیح می دهند با مسائل کم شنوایی کنار بیایند، اما از سمعک هایی که در گوش آن ها کاملاً مشخص است استفاده نکنند و چنین فناوری های پوشیدنی مینیاتوری می تواند براحتی مشکل آن ها را حل نماید.
چسب های هوشمند پرکار
یکی از بخش های فناوری پوشیدنی که امسال برای نخستین بار در گزارش گارتنر نقشی پررنگ داشته و به عنوان یک گروه جدید در جدول برترین های این فناوری معرفی شده، چسب های هوشمند است که انتظار می رود در سال 2021 فرایند رشد مناسبی داشته باشد.
چسب های هوشمند درواقع سنسور های غیرتهاجمی ناظر بر سلامت هستند که به سطح پوست می چسبند و برای رصد و اندازه گیری دمای بدن، میزان ضربان قلب، قند خون و سایر علائم حیاتی بدن مورد استفاده قرار می گیرند.
این چسب ها بویژه برای افراد دیابتی که انسولین مصرف می کنند بسیار کارآمد است و پزشک می تواند از راه دور متوجه شرایط بیمار و میزان مصرف انسولین توسط وی شود. رانتیج اتول یادآور شد:
چسب های هوشمند تا به امروز هم در سطح جهان مورد استفاده قرار داشت، ولی به دلیل مقاومت کاربران و همچنین کادر درمان، پذیرش آن در میان مردم بسیار آهسته بود، اما با شیوع کرونا و حرکت مردم به سوی سلامت الکترونیک (e-health) بسیاری از کاربران و کادر درمان به قابلیت های آن ایمان آوردند و میزان تقاضا برای این چسب های هوشمند در جهان افزایش یافت به گونه ای که بازار 3.9 میلیارد دلاری این فناوری های پوشیدنی در سال 2019 به بازار 4.69 میلیارد دلاری در سال 2020 رسید و انتظار می رود ارزش این بازار در سال 2021 به حدود 5.9 میلیارد دلار برسد.
گارتنر پیش بینی می کند که این بازار در سال 2022 هم فرایندی صعودی داشته باشد و درهمین راستا پیش بینی کرده است که ارزش بازار آن به 7.1 میلیارد دلار خواهد رسید.
ساعت های هوشمند برتر
اما بیشترین ارزش بازار فناوری های پوشیدنی به کدام یک از محصولات اختصاص دارد؟ در سال 2020 به دلیل دورکاری بسیاری از مردم و خانه نشینی آن ها و همچنین بسته بودن باشگاه ها بخش عمده این بازار از نظر ارزش به ساعت های هوشمند و ردیاب های سلامت اختصاص داشت و گارتنر پیش بینی کرده که این موضوع در سال 2021 هم ادامه خواهد داشت.
گارتنر همچنین در گزارش خود گفته است که کل جهان در سال 2018 حدود 18.5 میلیارد دلار برای ساعت های هوشمند هزینه کردند درحالی که این رقم در سال 2019 حدود 18.5 میلیارد دلار و در سال 2020 نیز با رشد 17.6 درصدی نسبت به سال قبل از آن، 21.75 میلیارد دلار بوده است.
گارتنر پیش بینی کرده است که در سال 2021 این رقم به 25.8 میلیارد دلار و در سال 2022 به رقمی معادل 31.3 میلیارد دلار برسد. رشد بازار ساعت های هوشمند در نتیجه ورود کاربران جدید به این بازار است که در سال 2021 به موازات توسعه تکنولوژی های پردازشگر های جدید و نسل جدید باتری ها با طول عمر بیشتر و کمتر شدن تعداد دفعات شارژ، به ساعت های هوشمند روی خوش نشان می دهند.
در گزارش گارتنر همچنین به این موضوع اشاره شده که وسایل و فناوری های پوشیدنی مرتبط با گوش و همچنین ساعت های هوشمند رشدی بسیار خیره کننده داشتند چراکه کاربران برای دورکاری، فعالیت های ورزشی و همچنین ردیابی های سلامت، از این وسایل بیشترین استفاده را می کردند.
طبق این گزارش، میزان هزینه مردم جهان برای وسایل و فناوری های پوشیدنی مرتبط با گوش ازجمله هدست ها و هدفون ها هم تا حدود 124 درصد نسبت به سال 2019 نسبت به میزان سال 2019 افزایش داشته است. این مؤسسه یادآور شد این میزان از 32.7 میلیارد دلار سال 2020 به 39.2 میلیارد دلار در 2021 رسیده و انتظار می رود این رقم در سال 2022 به 44.1 میلیارد دلار برسد.
گفتنی است که در سال 2019 هم این رقم معادل 14.5 میلیارد دلار بوده است. گفتنی است که این رشد در نتیجه دورکاری و برگزاری ویدئوکنفرانس ها و درنتیجه نیاز بیشتر کاربران به آپدیت کردن هدفون ها و همچنین تلفن های هوشمند رخ داده است.
طبق گزارش گارتنر دستبند های هوشمند نیز در سال 2019 بازار 5 میلیارد دلاری داشت، اما این رقم افول داشت و در 2020 به 4.9 میلیارد دلار رسید هرچند انتظار می رود در سال های 2021 و 2022 هم به ترتیب بازاری معادل 4.9 و 4.7 میلیارد دلار داشته باشد.
بازار لباس های هوشمند هم در سال 2019 معادل 1.3 میلیارد دلار در جهان بوده که فرایندی روبه رشد داشته و در سال 2020 ارزش آن به 1.4 میلیارد دلار رسید.
ارزش این بازار به موازات بحران کرونا افزایش یافته و پیش بینی می شود در سال 2021 به 1.5 میلیارد دلار و در سال 2022 به 2.16 میلیارد دلار برسد. یکی دیگر از فناوری های پوشیدنی مورد توجه در گزارش گارتنر نمایشگر هایی هستند که روی سر نصب می شوند و از آن ها می توان به هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده اشاره کرد.
با توسعه صنعت گیم در سال 2020 به موازات ادامه دار شدن بحران کرونا و اعمال قرنطینه در بیشتر نقاط جهان، بازار این فناوری رشدی چشمگیر یافت. البته این هدست ها تنها در صنعت گیم کاربرد ندارند و در آموزش آنلاین بویژه در رشته های پزشکی نیز بسیار پرکاربرد هستند.
این فناوری ها که در سال 2019 بازاری به ارزش 2.77 میلیارد دلار داشتند در سال 2020 این رقم به 3.41 میلیارد دلار رسید و انتظار می رود این رشد در سال 2021 ادامه دار باشد و ارزش بازار این فناوری پوشیدنی به 4.05 میلیارد دلار برسد. گارتنر همچنین پیش بینی می کند که در سال 2022 نیز بازار این هدست ها به 4.57 میلیارد دلار برسد.
منبع: روزنامه ایران
منبع: فرادید