این داروی تجربی، مغز دچار ضربه مغزی را به حالت اولیه اش برمی گرداند!

به گزارش وبلاگ دوین، یک نحقیق نو نشان داده است که یک داروی آزمایشی می تواند بعضی از آسیب های عصبی مرتبط با آسیب های مغزی را معکوس کند. این یافته ها زمینه ساز دارویی آینده است که به طور بالقوه می تواند از نقایص شناختی ناشی از ضربه مغزی جلوگیری کند.

این داروی تجربی، مغز دچار ضربه مغزی را به حالت اولیه اش برمی گرداند!

این یافته ها را گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو منتشر نموده اند که در حال آنالیز راستا سیگنال دهی به نام پاسخ استرس یکپارچه (ISR) هستند. این یک مکانیسم سلولی عمومی است که در حضور تنش های محیطی ایجاد می گردد و اغلب منجر به خاموش شدن تشکیلات فراوری پروتئین در سلول ها می گردد.

ابتدا محققان بر داروهای متمرکز شدند که می توانند ISR را در مغز به عنوان راهی برای درمان بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون مسدود نمایند. یکی از دارو هایی که ISRIB (بازدارنده ISR) نامیده می گردد، در بهبود شناخت در چندین مدل حیوانی بیماری های مغزی پیروز بوده، بنابراین محققان بر آن شدند تا آنالیز نمایند که آیا این دارو در درمان انواع حاد آسیب های مغزی اثرات مفید مشابهی دارد یا خیر.

مایکل استرایکر، نویسنده ارشد این مقاله شرح می دهد: هدف ما این بود که ببینیم آیا ISRIB می تواند اثرات عصبی ضربه مغزی را بهبود بخشد یا خیر. ما خوشحالیم که متوجه شدیم این دارو در عادی سازی عملکرد عصبی و شناختی با اثرات ماندگار بسیار پیروز بوده است.

در مدل های مختلف موش آسیب دیدگی مغزی، ISRIB رفتار و شناخت را بهبود می بخشد. اما اینکه دقیقاً چگونه دارو این کار را انجام می داد هنوز تعیین نبود.

در تحقیق نو که در مجله PNAS منتشر شده ، روی بخشی از مغز به نام کورتکس آهیانه ای تمرکز شده است. این منطقه در حافظه فعال نقش دارد و از فناوری تصویربرداری پیچیده برای آنالیز آسیب پس از ضربه استفاده شدو

آسیب مغزی باعث تغییر شکل گیری خار های دندریتیک و راستا های اتصال بین نورون ها می گردد. در پی یک ضربه مغزی خفیف، محققان مشاهده کردند که انبوهی از خار های دندریتیک نو در قشر جداری ظاهر می شوند که معمولاً نشانه خوبی نیست.

این فرضیه وجود دارد که یک آسیب مغزی حاد می تواند پاسخ استرس یکپارچه (ISR) را فعال کند که متعاقباً منجر به تکثیر مداوم ستون های دندریتیک می گردد که به شناخت فرد آسیب می رساند. در مدل های موش مورد مطالعه، زمانی که ISRIB اجرا شد، پویایی طبیعی مغز، همراه با بهبود شناخت، بازگشت.

البته، این نتایج تنها تا کنون در مدل های حیوانی نشان داده شده ، بنابراین قبل از رسیدن به دارویی که می تواند به سرعت به افرادی که از ضربه مغزی رنج می برند داده گردد، کار های بیشتری برای انجام دادن وجود دارد. آزمایش های ایمنی انسانی در حال حاضر در حال آزمایش درمورد ISRIB هستندو

این مطالعه به ما یادآوری می نماید که مغز بسیار پویا و تغییرپذیر است. می توان آن را دوباره سیم کشی کرد و بهبود بخشید. با مهار کوتاه این راستا استرس، ممکن است بتوانیم عملکرد سیناپسی و شناختی سالم را در بسیاری از شرایط عصبی بازیابی کنیم.

مطالعه نو در مجله PNAS منتشر شد.

منبع: یک پزشک

به "این داروی تجربی، مغز دچار ضربه مغزی را به حالت اولیه اش برمی گرداند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این داروی تجربی، مغز دچار ضربه مغزی را به حالت اولیه اش برمی گرداند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید