اختلال بیش فعالی همراه با کم توجهی در محل کار

به گزارش وبلاگ دوین، مردم علاوه بر استعداد و پشتکار باید از خود تمرکز عالی، توجه به جزییات، سرعت و نظم و ترتیب نشان دهند. این مهارت های مهم در محیط کار ممکن است برای 10 تا 12 میلیون نفر از بزرگسالان امریکایی که مبتلا به ADHD هستند چالش برانگیز باشد.

اختلال بیش فعالی همراه با کم توجهی در محل کار

کارجویان ممکن است به علت بی قراری و عدم تمرکز، که از علائم شاخص ADHD است، رنج ببرند. یک آمار ملی نشان می دهد که تنها نیمی از بزرگسالان مبتلا به ADHD توانستند یک کار تمام وقت را حفظ نمایند در حالی که 72 درصد از آنها ناپیروز بوده اند. وقتی آنها توانستند شغلی را حفظ نمایند نسبت به همکاران خود، که مبتلا به این عارضه نیستند، عایدی کمتری دارند. این مسائل استخدام سالانه نزدیک به 77 میلیارد کسری عایدی ایجاد نموده است.

نحوۀ تأثیر ADHD بر استخدام

اینکه چطور ADHD بر نگرش و منظره شغلی شما تأثیر می گذارد به شدت بیماری شما بستگی دارد. بعضی افراد ممکن است فقط نتوانند روی انجام وظایف خود تمرکز نمایند اما بعضی دیگر نه تنها در تمام طول روز کار خود را انجام نمی دهند بلکه با رئیس و همکاران خود مشاجرات سخت هم دارند. کسانی که به شدت تحت تأثیر قرار گرفته اند ممکن است کار خود را از دست بدهند یا از شغلی به شغل دیگر بپرند یا از مزایای ناتوانی خود بهره مند شوند.

ADHD به روش های زیادی بر عملکرد شغلی تأثیر می گذارد. اگر نمی توانید یک جا آرام بنشینید و در نظم و ترتیب و تمرکز کردن مشکل دارید، ممکن است جلسات برای شما طاقت فرسا باشند و پیگیری چند پروژه و موعد تحویل آنها واقعاً جنجال برانگیز باشد. یکی از مطالعات نشان داد افرادی که ADHD دارند اغلب در توجه، حافظۀ فعال، پردازش فکر و فن بیان و توانایی اجرایی کارها مشکل بیشتری دارند و همۀ اینها در محیط کاری اهمیت دارد. این مسائل منجر به استخدام احتمالی کمتر و عایدی کمتر می گردد.

افراد مبتلا به ADHD در حوزه های کاری مسائل زیر را خواهند داشت:

  • مدیریت زمان
  • سازمان دهی و نظم و ترتیب
  • گوش دان و توجه کردن
  • عمل به دستورات
  • انجام وظیفه
  • توجه به جزییات
  • سر وقت به محل کار رسیدن
  • صحبت کردن به جای دیگری
  • آرام نشستن
  • کنترل احساسات
  • عصبانیت

ADHD اغلب منجر به افسردگی و اعتماد به نفس پایین می گردد. فراموش کردن موعد مقرر برای تحویل کارها به طور مداوم و عدم توانایی در تکمیل کار طبق برنامه می تواند این احساسات را تشدید کند.

چگونه می توانم شانس بیشتری در به دست آوردن شغل و حفظ آن داشته باشم؟

در بسیاری از بزرگسالانی که علائمی نظیر بی قراری و عدم توانایی در تمرکز را تجربه می نمایند، هرگز به طور رسمی بیماری ADHD تشخیص داده نشده است. اگر هر کدام از علائمی که در بالا به آنها اشاره شد را دارید، اولین گام برای بهبود دورنمای شغلی این است که به پزشکی متخصص در درمان ADHD بزرگسالان مراجعه کنید تا بیماری شما را تشخیص دهد و بتوانید درمان مناسب را آغاز کنید. درمان بزرگسالان مبتلا به ADHD شامل صحبت درمانی و دارو است. سازمان غذا و دارو (FDA) داروهای محرکی به نام اَدِرال ایکس آر، کانسِرتا، فوکالین ایکس آر و ویوانس و نیز داروی غیرمحرک استراترا را برای درمان ADHD در بزرگسالان تأیید نموده است.

وقتی در پی کار می شد با مشاور شغلی برای پیدا کردن شغلی که از نظر علاقه، احتیاج و توانایی مناسب شما است مشورت کنید. به عبارت دیگر، با این کار، سریع تر شغلی پیدا می کنید که ساعات انعطاف پذیرتری و ساختار خشک کمتری دارد یا می توانید برای خودتان کسب و کاری دست و پا کنید تا محیط کار و ساعات آن را بتوانید به سلیقۀ خود طراحی کنید.

وقتی کسب و کاری داشتید، این نکات را دنبال کنید تا بتوانید آن را حفظ کنید:

  • بخواهید که در فضایی آرام کار کنید مثل یه دفتر کار نه در کابین هایی که به راحتی حواستان پرت می گردد.
  • با مدیر یا همکاری کار کنید که به خوبی همه چیز را سازمان دهی می نماید و می تواند شما را در پروژه ها از آغاز تا تکمیل یاری کند.
  • یک برنامه ریزی روزانه داشته باشید و چیزهایی که باید انجام دهید را لیست کنید و هر از چند گاهی آن را به روز کنید. PDA یا کامپیوتر خود را با ایجاد یادآور الکترونیک و زنگ هشدار برای دیدار ها و قرارها تنظیم کنید.
  • در جلسات و در طی مکالمات تلفنی یادداشت بردارید و وظایف نو را به لیست کارهای خود اضافه کنید.
  • زمانی از روز را به پاسخ دادن به ایمیل ها و تماس های صوتی اختصاص دهید تا در طول روز و هنگام انجام مسئولیت ها حواس شما را پرت ننمایند.
  • اهداف واقع بینانه ایجاد کنید. روز خود را به چندین بخش برای انجام کارهای شخصی تقسیم کنید و فقط سعی کنید کارهای خود را به موقع انجام دهد. از یک تایمر بهره ببرید تا به شما زمان انجام کار بعدی را اطلاع دهد. برای انجام مسئولیت ها به خودتان پاداش بدهید؛ مثلاً یک ناهار مخصوص بخورید یا چیزی که می خواهید را خریداری کنید.
  • اگر می توانید، از یک کارآموز یا دستیار برای انجام کارهای کوچک بهره ببرید تا سرتان را خلوت کنید و بتوانید روی کارهای بزرگ متمرکز شوید. برای بهبود تمرکز، فنون آرامش را تمرین کنید؛ مانند تنفس عمیق و مدیتیشن. ساعتی یک بار بلند شوید و قدم بزنید، آبی بنوشید و با همکار خود حرف بزنید.
  • آرامش و مدیتیشن روزانه می تواند مفید باشد.

برای سازگاری با شغل خود، از یاری مشاور شغلی یا مدیر اجرایی یاری بگیرید. او می تواند شما را در برابر مسائلی که پیش رو دارید هدایت کند و در موقعیت های شغلی که با آنها مشکل دارید (مثل نقش بازی کردن در حضور رئیس برای افزایش حقوق بدون اینکه مکالمه احساسی گردد) به شما یاری کند.

از آنجا که ADHD اختلالی است که تحت قانون حمایت از معلولان امریکا در نظر گرفته می گردد، شرکت نمی تواند شما را به علت شرایطی که دارید از دیگران متمایز کند. این قانون شرکت را ملزم می نماید که احتیاجهای شما را برآورده کند تا به اندازۀ کافی راحت باشید و اجازه دهید رئیستان بداند که مبتلا به ADHD هستید.

و در آخر اینکه از فواید و امتیازات بهره مند شوید. بله، مزایایی هم در ADHD وجود دارد. بی قراری، رفتار تکانشی و میل همیشگی به امتحان کردن چیزهای نو می تواند سرمایۀ خوبی باشد؛ مخصوصاً اگر خودتان صاحب کسب و کار هستید. مطالعات نشان می دهد که بسیاری از بزرگسالانی که ADHD دارند از کارآفرینان پیروز هستند. شگردهای پیروزیت این است که شغلی پیدا کنید که برای شما مناسب تر است و سپس از انرژی، خلاقیت و دیگر قدرت ها برای کسب بهرۀ بیشتر از شغل خود بهره ببرید.

منبع: فوت و فن

به "اختلال بیش فعالی همراه با کم توجهی در محل کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلال بیش فعالی همراه با کم توجهی در محل کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید